چند درصد خدمات دولتی الکترونیکی شده است؟

چند درصد خدمات دولتی الکترونیکی شده است؟

به گزارش ابرنت دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات با اشاره به روند الکترونیکی شدن خدمات اظهار داشت: 500 خدمت بیش از 75 درصد الکترونیکی ارائه می شود، این در حالیست که برخی دستگاهها تا 40 درصد خدماتشان را الکترونیکی ارائه می کنند.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، بگفته مسئولان حوزه دولت الکترونیکی، تا حالا ۴۰ درصد مسیر جلوی راه برای تحقق دولت الکترونیکی طی شده است. ارزیابی ۱۶۳ دستگاه نشان میدهد به جهت اینکه مردم دریافت خدمات الکترونیکی را بطور کامل احساس کنند، هنوز ۶۰ درصد خدمات در پیچ و خم تعارض منافع و رویه های سنتی ادارات گیر کردند و درواقع فناوری پشت در سازمان ها گیر کرده است.
تا حالا ۱۶۱ سرویس بیش از ۹۰ درصد امتیاز الکترونیکی شدن را کسب کرده اند. در سال ۱۳۹۵ و نخستین دوره ارزیابی، ۶۰ دستگاه مورد ارزیابی قرار گرفته بودند که امتیاز ۱۹.۳۰ را کسب کردند، درحالی که مطابق آمار سازمان اداری استخدامی، در ارزیابی دوره هشتم دولت الکترونیکی که آخرین ارزیابی صورت گرفته است، ۵۹۸۹ خدمت احصاء شده که توانستند امتیاز ۴۰ درصدی را کسب کنند.
در عین حال ۲۲۳۸ دستگاه بین ۵۰ تا ۹۰ درصد در توسعه دولت الکترونیکی پیشرفت داشته اند و ۳۳۰۹ خدمت بین صفر تا ۵۰ درصد در الکترونیکی کردن خدمات خود موفق بوده اند و ۲۶۰ دستگاه نیز تا حالا برای الکترونیکی کردن خدمات خود هیچ گامی برداشته اند. البته تا حالا هیچ خدمت دولتی بصورت ۱۰۰ درصد الکترونیکی نشده است.
در این راستا و به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، رضا باقری اصل -دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات- درباره روند الکترونیکی شدن خدمات توضیح داد: یکی از دلیلهای کندی روند الکترونیکی شدن خدمات، تعارض منافع است. بازنشسته هایی که دفاتر خدمات ایجاد می کنند و دستگاهها بجای این که پنجره واحد ایجاد کنند، پیشخوان فیزیکی جدا از بقیه پیشخوان ها درست می کنند.
وی درباره پنجره واحد دولت الکترونیکی هم اظهار داشت: پنجره واحد یعنی تمام خدمات به شکل الکترونیک صورت گیرد. بعنوان مثال برخی خدمات بانکی، بورس و سامانه ثنا قوه قضائیه الکترونیکی انجام می شود و دیگر نیاز به کاغذ نداریم. ابزارها و زیرساخت هایی که برای کار الکترونیکی داریم کفایت می کند. البته این زیرساخت ها برای آینده باید توسعه پیدا کند.
ضرورت فرماندهی واحد برای پیشرفت دولت الکترونیک
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات اظهار داشت: الان باید یک نهاد مقتدر داشته باشیم که بتواند با فرماندهی واحد، پاسخگوی مجلس و مراجع بالادستی برای پیشرفت دولت الکترونیکی باشد. در زمینه الکترونیکی شدن خدمات نقص وجود دارد. در دنیا دو مدل را آزمایش کرده اند یعنی کشورهایی داریم که نهاد مقتدر دارند و کشورهایی داریم که خدمات در آنجا توزیع شده است. اگر نهاد مقتدر وجود نداشته باشد کماکان باید منتظر باشیم تا فرآیندهای کاغذی را دنبال نماییم.
باقری اصل اظهار داشت: زیرساخت خیلی از خدمات، تبادل داده است، این کاغذهایی که مردم حمل می کنند حامل داده هایی است که باید دستگاهها آنرا بجای مردم تبادل کنند. هم اکنون بیش از ۱۳۰۰ خدمت الکترونیکی شده است و نزدیک به ۴ میلیارد تراکنش حاصل فعالیت چندین ساله مرکز ملی تبادل اطلاعات بوده است.
وی اشاره کرد: میزان تراکنش ها تا آبان سال جاری با سال ۱۳۹۹ برابر بود یعنی ما روند افزایش حدود دو برابری داریم ولی این کفایت نمی کند چون هنوز خیلی از استعلام ها الکترونیکی نشده اند. در جاهایی که روسای دستگاهها همراهی کردند اتفاقات خوبی افتاده است بطورمثال در ثبت احوال استعلامات هویتی کاملاً الکترونیکی شده است ولی یکسری دستگاهها هستند که در تبادل داده همراهی نمی کنند.
دبیر شورای اجرائی فناوری اطلاعات افزود: مجلس شورای اسلامی هم قوانین متعارض زیادی دراین زمینه دارد بطورمثال در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز سامانه جامع تجارت تأسیس شده و دو سال بعد در قانون خدمات گمرکی سامانه پنجره واحد تجاری فرامرزی را به وجود آورده اند که یک چالش است. حدود ۵۰۰ خدمت بالای ۷۵ درصد الکترونیکی هستند و در این میان دستگاه هایی هستند که درصد الکترونیکی شدن خدمات آنها زیر متوسط ۴۰ درصد است.
باقری اصل درباره سامانه معاملات دولتی هم اشاره کرد: سامانه معاملات دولتی شامل مزایده، خرید، فروش، مناقصه و خریدهای خرد باید الکترونیکی باشد و تا آخر برنامه ششم توسعه تکمیل شود. وی ادامه داد: زیرساخت های فنی خیلی خوبی برای این مساله درست شده است البته ضعف هایی هم دارد اما با همکاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی طی یکسال تحرک خوبی داشته و رشد کرده است.
باقری اصل اظهار داشت: بنا بر اعلام وزیر صمت فقط با تبادل داده های مربوط به خرید و فروش و مالیات نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان شناسایی مالیات صورت گرفته است که یکی از خبرهای خوب شفاف سازی مالیاتی است.
وی با اشاره به وجود سامانه سلامت اضافه کرد: سامانه سلامت که پروژه های زیادی و چهار پروژه مهم دارد که یکی از آنها استحقاق سنجی است که موضوع هم پوشانی دفترچه ها را دارد. در زمینه خدمات شرایط باید به شکلی شود که ما به دنبال مردم برویم تا خدمت به آنها بدهیم و این یعنی دولت هوشمند که فاز اول آن در دهه فجر توسط وزارت ارتباطات برای یکپارچه سازی نظام هویتی شکل می گیرد و در سال ۱۴۰۱ تلاش می نماییم با همکاری سازمان اداری و استخدامی پروسه ۷۰۰ خدمت ضروری اصلاح گردد.




منبع:

1400/10/18
20:30:58
0.0 / 5
244
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ابر نت