عدم اراده جدی جهت استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس

عدم اراده جدی جهت استفاده از پیام رسان های داخلی در مدارس

به گزارش ابرنت وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه نظام تعلیم و تربیت در هیچ كجای دنیا به این شكل در اختیار رسانه های خارجی قرار نمی گیرد اظهار داشت: خود آموزش و پرورش باید شبكه داخلی ایجاد و دانش آموزان را مصون كند.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به اینكه ریشه مشكل عدم استقبال از پیام رسان های داخلی چیست؟ اظهار داشت: از یك منظر ریشه مشكل را باید در خود پیام رسان های داخلی دید. آنها می توانستند در یك مدت مشخص اثبات كنند كه می توانند این دفعه سنگین را بردارند؛ البته یك بخش دیگر مشكل به نوع نگاهی كه به پیام رسان های داخلی وجود دارد، بر می گردد.
وی اضافه كرد: علت سوم هم این است كه پشتیبانی لازم صورت نگرفت تا پیام رسان ها بتوانند ظرفیت كافی فراهم آورند. علت بعدی اینكه استفاده یا عدم استفاده از پیام رسان های داخلی یا خارجی تا میزانی به اعتقادات سیاسی هم برمی گردد. چندان اراده قوی در دولتمردان و مسئولان ندیدم تا بایستند و تاكید كنند كه باید از پیام رسان های داخلی خصوصاً برای آموزش و پرورش استفاده گردد.
وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره به اینكه در دوره وزارتم پیگیر اینترانت ملی برای آموزش و پرورش بودیم و كار را هم آغاز نموده بودیم اظهار داشت: آن زمان به سمت هوشمندسازی حدود ۱۵ درصد مدارس رفتیم. ۱۵ میلیون دانش آموز و یك میلیون پرسنل در آموزش و پرورش و چندصد هزار افراد مرتبط مانند رانندگان سرویس مدارس را داریم اما باز هم كار بطور كامل جلو نرفت.
حاجی بابایی افزود: این كارها با بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درست نمی گردد. یك جایی كه باید محكم كار را پیگیری می كرد شورای عالی فضای مجازی و متهم اصلی خود شوراست. نظام تعلیم و تربیت در هیچ كجای دنیا به این شكل در اختیار رسانه های خارجی قرار نمی گیرد. خود آموزش و پرورش باید شبكه داخلی ایجاد و دانش آموزان را مصون كند.
وی افزود: فكر نمی كنم روسیه یا چین این كار را انجام دهند و بچه كلاس دوم ابتدایی خودرا در معرض رسانه های خارجی قرار دهند. همه ما دیدگاه هایمان را رك و صریح بیان نمی نماییم. در كشور ما اینگونه نیست كه همه مسئولان معتقد باشند كه از پیام رسان خارجی استفاده نكنیم.
حاجی بابایی در پاسخ به اینكه تكلیف معلمانی كه مسافتشان از منزل تا محل كار زیاد است برای تامین بنزین چه می شود و آیا كمكی به این معلمان می توان كرد یا خیر؟ اظهار داشت: خود من هم این سوال را دارم و ایرادات ما به كار كارشناسی دولت این بود كه وقتی تصمیم كلی گرفته شد آیا پیش بینی كردند كه تكلیف خودرو های خصوصی كه تاكسی نیستند اما دانش آموزان و پرسنل را جابجا می كنند چه می شود؟.
وی اضافه كرد: دولت بدون اطلاع ما این كار را انجام داد و ما هم مخالف بودیم و سه بار در مجلس رای گیری شده بود و رای ندادیم. حالا اتفاق افتاده. یكشنبه هم در مجلس جلسه داریم و مقرر است مسئولان توضیح دهند؛ نه فقط برای معلمان و دانش اموزان بلكه اقشار مختلفی كه از این سهمیه بهره نمی برند و چندهزار نفری كه با خودروی خصوصی كار می كردند حالا تكلیفشان مشخص نیست.


عبور شمار كاربران پیام رسان های داخلی از ۴۰ میلیون نفر
به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، مهدی انجیدنی، مدرس دانشگاه و مدیرعامل پیام رسان گپ در پاسخ به اینكه اگر بسترهای فنی لازم برقرار است چرا پیام رسان های داخلی نسبت به پیام رسانهای خارجی گرفتار ضعف هستند؟ اظهار داشت: خوشبختانه در دو سال اخیر كه پیام رسانهای داخلی وارد بازار شدند رشد خوبی داشته اند. شب گذشته در مجموع چهار پیام رسان داخلی ۶۰ گیگابیت در هر ثانیه ترافیك داشته و ارائه خدمت كرده اند. این عدد خوبی است و چهار روز قبل یك دهم این رقم ارائه خدمت می دادند. جای افتخار است كه در یك هفته بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ برابر مقیاس خودرا بزرگ كرده اند كه از نظر مهندسی نرم افزار و اصول شبكه باارزش است.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: هفت پیام رسان فعال داریم كه پنج مورد بسیار جدی پای كار هستند. در گزارش سالانه وزارت ارتباطات مجموع كاربران این شبكه ها ۲۰ میلیون نفر ذكر شده بود اما در همین چند روز اخیر از ۴۰ میلیون گذشته و استقبال بسیار بالا بوده است.
مدیرعامل پیام رسان گپ در پاسخ به اینكه آیا با وصل شدن اینترنت تعداد این كاربران باز كاهش می یابد؟ اظهار داشت: بله، احیانا قسمتی از این آمار بر می گردد. ولی بخش زیادی باقی می مانند. مردم تعجب كردند و تصور می كردند كه این پیام رسان ها كند و بد هستند در صورتیكه اینها پیام رسان های بومی شده اند كه بخش های مختلفی دارند و حتی بخش در رابطه با كودك و نوجوان هم دارند.
وی درباره تعداد دانش آموزان یا معلمانی كه عضو گروه ها و كانال های این پیام رسان های داخلی هستند اظهار داشت: آمار با این تفكیك بعید است وجود داشته باشد ولی آنچه مشخص است این است كه آمار تبادل پیام روزانه در این چند پیام رسان داخلی روز گذشته از سقف ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون پیام خصوصی بین افراد گذشت. مثلا سرعت تبادل پیام در پیام رسان ما حدود ۱۲۰ هزار پیام در ثانیه بود.
انجیدنی افزود: دو پیام رسان خارجی اصلی در كشور داریم. باری كه روی دوش این دو پیام رسان خارجی بوده حداقل دو تا سه برابر پیام رسان های داخلی در شرایط فعلی است.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی در خصوص ساماندهی پیام رسان ها اظهار نمود: در همین مصوبه آمده است كه پیام رسان ها باید پروانه فعالیت بگیرند اما با این وجود تاكنون كسی به سراغ ما نیامده است و ما نمی دانسته ایم باید چه نماییم تا پروانه دریافت شود.
وی افزود: خودمان در یك فقره كودك ربایی متوجه شدیم كه فرد سارق و آن كودك یك پیام در پیام رسان ما تبادل كرده بودند كه توانستیم مسیر را دنبال نماییم. در پلت فرم های ملی وقتی جرائمی اینگونه رخ می دهد می توان سوژه را دنبال كرد. از طرفی سوژه مهمتر این است كه چرا باید كودكان ما در پیام رسان های خارجی حضور داشته باشند و به سفارش مدرسه و معلمان عضو گروه هایی شده در آنجا آزمون بدهند و...؟.
وی اضافه كرد: این در حالیست كه ما پیام رسان های بومی كودكان و نوجوان با شرایط خاص نظارتی والدین و... داریم.
این مدرس دانشگاه بر لزوم ارتقای سواد رسانه ای اصرار كرد و اظهار داشت: اصلا مردم را آموزش نداده ایم كه این ابزارها چه هستند و لطمه ها و مزیت های آن چیست و چه رده بندی سنی را باید برای آنها رعایت كرد؟ در كشور ما برخلاف دیگر كشورها الزامی نداریم كه داده های دستگاه هایمان از كشور خارج نشود. نظیر بخشنامه وزیر آموزش و پرورش در سال قبل در خصوص ممنوعیت فعالیت در پیام رسان های خارجی زیاد داریم؛ اما اینها هیچ گاه پیگیری نمی شوند.
انجیدنی اظهار داشت: مسئولان احساس می كنند باید این موارد واضح را بگویند اما نمی دانم چرا اجرایی اش نمی كنند. مثلا واضح است كه فرزندان ما نباید در پیام رسان خارجی كه برای افراد بالای ۱۸ سال ساخته شده حضور پیدا كنند.
وی با اشاره به اینكه در قوانین یونیسف و اتحادیه اروپا حفاظت ار كودكان در حریم اینترنت جزو وظایف دولت هاست عنوان كرد: اینكه پیام رسان های داخلی ظرفیت نداشتند كجا سنجیده شده است؟ ما دنبال این نیستیم كه مانند صنعت خودرو باشیم، اتفاقا همه پیام رسان های خارجی هم باشند مشكلی ندارد ما توان رقابت داریم.
این مدرس دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: ما فقط برابری می خواهیم؛ اگر از ما مالیات می گیرند از پیام رسان خارجی هم بگیرند. چرا كشور ما بدون ثبت شركت به این راحتی اجازه می دهد همه چیز در اختیار پیام رسان خارجی باشد؛ آن هم شركت رسمی آمریكایی كه به فروش داده كاربران معروف است؟.

به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، احمد عابدینی معاون دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این برنامه در پاسخ به سبب عدم اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در ۱.۵ سال قبل در خصوص ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش در خصوص فراهم شدن امكان حضور در یك پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان اظهار داشت: در كار فرهنگی بخشنامه جواب نمی دهد. كار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد كه باید به همه آنها توجه كرد.
وی در پاسخ به اینكه چرا رسانه های داخلی توسعه نیافته اند؟ اظهار داشت: رقابت یك اصل است با سفارش و سفارش و بخشنامه نمی توان كاری پیش برد. باید خودمان را در این رقابت، تقویت نماییم. انتظار اینكه افراد با سفارش ما از یك رسانه استفاده كنند، چندان معقول به نظر نمی رسد.
عابدینی با اشاره به اینكه این جمله كه " آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیام رسان داخلی را برای دانش آموزانش فراهم كند" عجیب است اظهار داشت: بلكه آموزش و پرورش استفاده كننده از خدمات است. حتما باید دسترسی سهل و بدون محدودیت را درنظر بگیریم و فرد اعتماد كند كه اطلاعاتش محفوظ می ماند.
به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، رضا تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز درباره چرایی عدم گسترش پیام رسان های داخلی در آموزش و پرورش و در پاسخ به پرسشی در خصوص " سرانجام بخشنامه هایی چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یك و نیم سال قبل در خصوص ممنوعیت استفاده از پیام رسان های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش در خصوص فراهم شدن امكان حضور در یك پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان و راهكارهای حل این مشكل اظهار نمود: ما در راه فراگیر شدن هر پدیده ای همچون استفاده درست از فناوری های نو اساسا باید مراحلی را طی نماییم چه بوسیله آموزش و چه بوسیله یادگیری غیرمستقیم. ما در این راه موفق نبوده ایم.
وی اضافه كرد: یك بخش از مشكل به قوانین و مقررات و مسیرهایی كه آماده كرده ایم برمی گردد. بسیاری كشورها اینترنت نوجوان و كودك و جوان دارند كه چارچوب های جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم نماییم كه مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.
تقی پور با اشاره به اینكه متاسفانه می بینیم كه استفاده غیرمرتبط از اینترنت بر آنچه كه باید در توسعه آموزش بكار بگیریم، غالب می شود اظهار داشت: در تولید محتوا كم كار كرده ایم. قصد دخالت در كار آموزش و پرورش را ندارم؛ اما حتی خیلی از مسائل را می توان به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد. اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است.
وی با اشاره به مشكلات دولت الكترونیك اظهار داشت: بااینكه زیرساخت های ارتباطی و انبارش داده ها تا حدود زیادی فراهم شده اما متاسفانه فرایندهای داخلی دستگاه ها نظیر آموزش و پرورش كفایت ندارد تا بر روی بسترها و شبكه های الكترونیكی منتقل شود.
وزیر سابق ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام رسان های داخلی از دو سال قبل اظهار داشت: می توانیم امروز ادعا نماییم كه مانع فنی در راه توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.
تقی پور درباره حجم ترافیك پیام رسان های خارجی اظهار داشت: آماری كه داریم حجم پهنای باند این دو پیام رسان خارجی مورد استفاده در ایران، در حالت عادی حدود ۱۰ برابر كل پیام رسان های داخلی است.
این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره علت عدم استقبال از پیام رسان های بومی و ریشه این مشكل اظهار داشت: برنامه مشخصی برای این كار در كل كشور دنبال نشده است. شاید یكی از متهمین خود ما در شورای عالی فضای مجازی باشیم. مصوبات پراكنده ای داشته ایم كه همچون مهمترین آنها ساماندهی پیام رسانها است كه در ۱۳ خرداد ۹۶ به تصویب رسیده است. ولی واقعا اگر ارزیابی درست داشته باشیم در می یابیم میزان كمی از این مصوبه اجرایی شده است.
وی درباره اینكه مسئولیت اجرای این مصوبه برعهده كدام نهاده بوده است؟ اظهار داشت: طبق قاعده آماده سازی زیرساخت ها بر عهده وزارت ارتباطات بوده است. طرف خارجی نیز باید یك نماینده را تعیین می كردند تا بتوان جرائم رخ داده را ریشه یابی كرد كه آن هم میسر نشده است. دستگاه های مختلف مرتبط باید وظایف خودرا انجام می دادند.
تقی پور با اشاره به اینكه پیام رسانهای داخلی را در مقابل غولهای بزرگی قرار داده ایم كه چندین سال است كار می كنند اظهار داشت: پنج میلیارد تومان وام به برخی پیام رسان ها دادند در صورتیكه در قیاس با چندهزار سروری كه دارند كفایت نمی كرد.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینكه حالا شرایط برای پیام رسان های داخلی متفاوت شده و قسمتی از زیرساخت ها در یك سال اخیر تقویت شده اند اظهار داشت: آموزش و پرورش به راحتی می تواند از این پیام رسان ها بهره برداری كند. ایجاد جزایر مختلف به صلاح نیست، قرار بود اینها رقابت كنند و هركدام توانستند به صورت واحد در اختیار قرار بگیرند. هم اكنون پنج پیام رسان فعال كشور ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ هستند.




1398/09/02
14:39:12
5.0 / 5
3681
تگهای خبر: آموزش , ابری , ابزار , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ابر نت