رییس پژوهشگاه فضایی ایران خبر داد

تكمیل مدل كیفی ناهید 2 تا دو ماه آینده، استفاده از ظرفیت اپراتورها به جای بالن فضایی در اربعین

تكمیل مدل كیفی ناهید 2 تا دو ماه آینده، استفاده از ظرفیت اپراتورها به جای بالن فضایی در اربعین

به گزارش ابرنت رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به اینكه مدل مهندسی ماهواره ˮناهید ۲ˮ تا دو ماه آینده تكمیل می شود، اظهار داشت: ماهواره ˮپارس ۱ˮ تا آخر سال به سازمان فضایی تحویل داده می شود.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، دكتر حسین صمیمی در نشست خبری امروز به مناسبت هفته جهانی فضا، با تاكید بر اینكه همه فعالیت های ما منطبق بر نقشه راه است، اضافه كرد: ماهواره مخابراتی یكی از برنامه های ما است كه با ماهواره "ناهید ۱" شروع كردیم.
وی با اشاره به اینكه این ماهواره در مدار ژئو قرار می گیرد، افزود: این ماهواره یك ماهواره تحقیقاتی و یك بستر برای تست و ارزیابی سه فناوری ارتباطات باند KU، كنترل وضعیت و گسترش پنل های خورشیدی است.
صمیمی با اشاره به اینكه این سه فناوری در پژوهشگاه به صورت بومی توسعه یافته است، افزود: ماهواره "ناهید ۱" یك ماهواره مخابراتی و ادامه آن ماهواره "ناهید ۲" است.
رئیس پژوهشگاه فضایی خاطرنشان كرد: ماهواره "ناهید ۲" یك ماهواره عملیاتی با طول عمر دو سال و برخوردار از پیشرانش است و در سال آینده به سازمان فضایی تحویل داده می شود.
به قول وی، مدل كیفی ماهواره "ناهید ۲" تا دو ماه آینده آماده خواهد شد.
وی توسعه ماهواره های سنجشی را از دیگر مأموریت های این پژوهشگاه نام برد كه ماهواره سنجشی "پارس ۱" آغازگر این پروژه است.
صمیمی ماهواره "پارس ۱" را ماهواره ای با رزولوشن ۱۲ متر دانست و خاطرنشان كرد: این ماهواره فرایندهای اجرایی خویش را طی می كند و تا آخر سال تحویل سازمان خواهد شد.

او همینطور در مورد استفاده از بالن فضایی در اربعین با تاكید بر اینكه پژوهشگاه در این عرصه امسال فعال نیست، اظهار داشت: دلیل آن افزایش ظرفیت های اپراتور در ایجاد ارتباطات است.
***همكاری با پلیس مبارزه با مواد مخدر
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به همكاری این پژوهشگاه با پلیس مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در این راستا تفاهم نامه ای در حوزه های تخصصی با این نهاد به امضا رسید.

وی راه اندازی مركز سنجش از دور در این عرصه را از زمینه های همكاری با پلیس مبارزه با مواد مخدر ذكر كرد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با اشاره به برگزاری رویداد پارك های گردشگری با تمركز بر اقتصاد فضاپایه، تصریح كرد: برگزاری این رویداد به منظور پیوند حوزه گردشگری با فناوری های فضایی است و در این رویداد به دنبال پاسخ این سوال هستیم كه چگونه می توان از جذابیت های ایران مانند دره ستارگان قشم با استفاده از فناوری ها و فنون فضایی به منظور جذب توریست بهره برد.
وی با بیان این كه در این رویداد ۱۸۰ ایده در چارچوب ۴۴ گروه عرضه شده است، خاطرنشان كرد: سه نفر برتر این رویداد بعنوان تیم های برتر این رویداد انتخاب می شوند، ضمن آنكه از جانب معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری مجوز تاسیس شركت های خلاق هم اعطا خواهد شد.
صمیمی برگزاری این رویداد را با همكاری دانشگاه صنعتی شریف ذكر كرد و افزود: برگزاری این رویداد با ایجاد تعاملات سازنده با دانشگاه ها بوده است و همكاری این پژوهشگاه با دانشگاه ها محدود به برگزاری رویدادها نمی گردد.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با تاكید بر این كه ما در اجرای كلیه پروژه های فضایی از ظرفیت های دانشگاه ها استفاده می نماییم، اظهار نمود: بر این اساس ۲۰ قرارداد با ۹ دانشگاه برتر كشور به منظور اجرای طرح های ماهواره ای به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به امضا رسیده است.
او همینطور امضای قرارداد این پژوهشگاه با ۶۵ شركت خصوصی به ارزش ۲۷ میلیارد تومان را از دیگر حوزه های همكاری پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان كرد: سهم بخش خصوصی از اجرای پروژه های ماهواره ای ۳۵ درصد، سهم دانشگاه ها ۱۳ درصد و سهم پژوهشگاه در اجرای پروژه های فضایی ۵۲ درصد بوده است.
صمیمی با تاكید بر این كه نیمی از بودجه تخصیص یافته برای پروژه ماهواره ها برون سپاری شده است، اظهار نمود: اجرای این فعالیت در جهت سازماندهی كردن مدیریت پروژه ها بوده است.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران عرضه نیازهای پژوهشی این پژوهشگاه به دانشگاه ها را از دیگر تعاملات با موسسات آموزش عالی ذكر كرد و اظهار داشت: رویكرد تعاملی ما نیازمحور و با نگاه به آینده است و بر این اساس مبادرت به ترسیم درخت علم و فناوری فضایی كرده ایم و در آن از همه شاخه های علوم بهره برداری می شود كه در این راستا تابحال با ۱۲ دانشگاه قرارداد همكاری به ارزش بیشتر از ۶ میلیارد تومان منعقد شده است و در اجرای این قراردادها ۱۳۵ استاد و ۱۲۰ دانشجوی تحصیلات تكمیلی با ما همكاری دارند.
***راه اندازی آزمایشگاه های فضایی
وی با اشاره به افتتاح آزمایشگاه الكترواپتیك در پژوهشگاه شیراز، اظهار داشت: این آزمایشگاه با برخورداری از اتاق تمیز در كلاس های ۱۰۰۰ و ۱۰ هزار فضای لازم را برای ایجاد تست ها و تجمیع المان های فضایی فراهم نموده است.
وی با تاكید بر این كه ما این سازه را دارایی های علمی قلمداد می نماییم، از آمادگی این آزمایشگاه برای عرضه سرویس به همه حوزه های مرتبط اطلاع داد و افزود: هم اكنون این آزمایشگاه توانسته است به ۳۸ درخواست بخش فضایی برای انجام تست ها پاسخ دهد.
صمیمی با تاكید بر این كه پژوهشگاه فضایی در شیراز مرجع انجام تست و ارزیابی های انواع سیستم های اپتیكی است، اظهار داشت: علاوه بر آن آزمایشگاه ای آی تی این پژوهشگاه هم تست های لازم برای ماهواره ها را انجام می دهد، ضمن آنكه شیكر پرظرفیتی را به مجموعه آزمایشگاه ها اضافه كرده ایم.
وی تصریح كرد: با زیرساخت های بوجود آمده قادر هستیم تست های مربوط به ماهواره های به وزن ۵۰۰ كیلوگرم را اجرایی نماییم، بگونه ای كه تست های مربوط به ماهواره پیام دانشگاه امیركبیر، ظفر دانشگاه علم و صنعت در آزمایشگاه ای آی تی این پژوهشگاه انجام شده است.
***توسعه خدمات فضاپایه
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران معرفی كاربردهای فناوری های در رابطه با سنجش از دور را از دیگر مأموریت های این پژوهشگاه نام برد و خاطرنشان كرد: براین اساس ما در سیل بهار امسال خدمات ارزشمندی را به ستاد بحران عرضه كردیم.
وی در اینباره توضیح داد: پس از وارد شدن خسارات اراضی كشاورزی آمار و ارقام در رابطه با میزان خسارات مبنای صحیحی نداشت كه توجه به این آمارها منجر به استفاده غیربهینه از بودجه ها می شد كه ما برای پاسخ به این نیاز مبادرت به اجرای پایلوتی در یكی از شهرهای سیل زده كردیم كه با انجام تست های صحت سنجی از جانب وزارت كشور نقشه های تعیین خسارت پژوهشگاه فضایی مبنای پرداخت خسارات اعلام گردید.
به قول رئیس پژوهشگاه فضایی ایران با استفاده از نقشه های این پژوهشگاه بیشتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در پرداخت خسارات صرفه جویی به عمل آمد.
*** خرید تضمینی گندم
صمیمی با اشاره به همكاری پژوهشگاه فضایی با سازمان برنامه و بودجه، تصریح كرد: در این همكاری در مورد خرید تضمینی گندم همكاری هایی را شروع كرده ایم كه برای نمونه سطح اراضی زیركشت گندم در استان های همدان و مركزی انجام دادیم كه با عنایت به نتایج قابل قبول كاربردی شدن این فناوری مورد استقبال گرفت.
وی افزود: بر طبق این نتایج از ما درخواست شد كه برای خرید تضمینی گندم و برآورد سطح زیركشت این محصول خدماتی را برای كل كشور انجام دهیم.
رئیس پژوهشگاه فضایی ایران تصریح كرد: اجرایی كردن این طرح با استفاده از توان شركت های استارتاپی بوده و به منظور اجرایی كردن این طرح برای كل كشور فراخوانی را برای شركت های استارتاپی مستقر در هر حوزه منتشر خواهیم كرد.
***دستاوردهای علمی پژوهشگاه فضایی
صمیمی از ثبت ۱۳ اختراع در سال ۱۳۹۷ اطلاع داد و اظهار داشت: امسال تابحال ۶ اختراع به ثبت رسیده است، ضمن آنكه بزودی از سه محصول در حوزه پیشرانش رونمایی خواهیم كرد.
وی پیشرانش ها را یكی از فناوری های كلیدی در طراحی و ساخت ماهواره ها دانست و اظهار داشت: این بخش متاسفانه جزو اقلام تحریمی برای كشور است و حتی كشورهای دوست از فروش آن به ایران امتناع می كنند.



1398/07/15
23:39:02
5.0 / 5
4379
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , ارزش , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
ابر نت