بیانیه مركز ملی فضای مجازی در محكومیت اقدامات اینستاگرام

بیانیه مركز ملی فضای مجازی در محكومیت اقدامات اینستاگرام

ابرنت: مركز ملی فضای مجازی در محكومیت اقدامات شبكه اجتماعی اینستاگرام در حذف حساب های كاربران ایرانی بیانیه داد.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، در این بیانیه آمده است: در سال های اخیر اقدامات سلطه طلبانه و مداخله جویانه دولت آمریكا به حوزه فضای مجازی باز تسری پیدا كرده و با اعمال فشار بر نهادها و مراجع بین‏‬ الملی، نفوذ در سكوها، خدمات و شبكه های اجتماعی و كوشش برای انحصار حاكمیت خود بر اینترنت به دنبال حفظ منافع خود در ابعاد مختلف اقتصادی و سیاسی و فشار بر سایر كشورها بوده و با اقداماتی همچون دخل و تصرف در حقوق اساسی كاربران فضای مجازی، نقض اصل بی طرفی شبكه و شبه انحصار شركت های آمریكایی بر شبكه های اینترنتی، اصل بی طرفی در ارتباطات و اطلاعات را نقض كرده است.
این بیانیه می افزاید: از طرفی، تشدید و اعمال تحریم های یك ‏جانبه و ظالمانه اخیر در حوزه های مختلف ارتباطی و فناوری اطلاعات، كاربران، توسعه دهندگان و صاحبان كسب و كار های ایرانی و به خصوص شركت های نوپا را در برخورداری از خدمات پایه و ورود به بازار رقابت جهانی با مشكل مواجه ساخته است.
در ادامه این بیانیه آمده است: امروزه به كرات شاهد مسدودسازی حساب كاربران ایرانی در شبكه های مختلف اجتماعی همچون توئیتر و اینستاگرام و اعمال محدودیت در دسترسی به منابع علمی و تحقیقاتی و خدمات مختلف كاربردی توسط شركت های آمریكایی به واسطه تحریم های آن كشور هستیم كه از مصادیق بارز سانسور، نقض جریان آزاد اطلاعات و نقض حقوق بشر است.
اینگونه رفتارها در شرایطی كه دولت آمریكا حق تشخیص و انتساب هرگونه تخلف و جرم در فضای مجازی به كشورها، سازمان ها و نهادها و حتی نحوه و میزان برخورد با موارد انتسابی را برای خود محفوظ می داند، اختصاص به تقابل با جمهوری اسلامی ایران نداشته و فرهنگ، هویت، استقلال، اقتصاد و ارزش های همه ملت ها را تهدید می كند.
درانتها این بیانیه تاكید شده است: رفتار اخیر شبكه اجتماعی اینستاگرام در همراهی با این اقدامات غیرمنطقی و فاقد ارزش بین المللی از طرف دیگر كشورها و مجامع جهانی، در تضاد با فلسفه فعالیت شبكه های اجتماعی، آزادی بیان و حقوق ملت هاست و لازم است نهادهای مسئول با عنایت به جایگاه خود در حوزه دیپلماتیك و حقوق و روابط بین الملل، اقدامات حقوقی لازم برای طرح شكایت و پیگیری احقاق حقوق سلب شده از مردم عزیز كشور به عمل آورند.
مركز ملی فضای مجازی از عموم مردم خصوصاً فرهیختگان، اصحاب رسانه و فرهنگ انتظار دارد در ارتباط با تبیین این گونه رفتارهای غیراصولی و نابخردانه دولت آمریكا نقش فعالی داشته باشند.
همانگونه كه بارها هم اعلام شده نمی توان مقدرات یك جامعه در حوزه رسانه، آموزش، بهداشت و خدمات اقتصادی را بر روی سكوهای بیگانه قرار داد. از این رو، از همه فعالان اقتصادی و نهادهای ذی ربط مؤكداً می خواهیم كه راه اندازی و توسعه سكوهای داخلی را وجهه همت خود قرار دهند.



1398/01/29
14:07:02
5.0 / 5
4614
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ابر نت