ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی اولویت كشور در حوزه فضا، تغییر رویكرد در اعزام انسان به فضا

ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی اولویت كشور در حوزه فضا، تغییر رویكرد در اعزام انسان به فضا

ابرنت: دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با اشاره به اینكه ۱۷ كشور دنیا برای اعزام انسان به فضا از زیر ساخت های بین المللی كه در این زمینه به وجود آمده است، بهره می‎برنند، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، همین مسیر را می رویم؛ ولی هم اكنون تمركز ما بر ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی و پرتابگرهایی است كه این ماهواره ها را در مدار قرار دهد.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا دكتر منوچهر منطقی در نشست خبری كه در محل سازمان صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اینكه فناوری های مربوط به حمل و نقل هوایی به یكدیگر در حال نزدیك شدن است، اضافه كرد: همه فناوری های این حوزه چون كشتی، ریلی، خودرو، هواپیما و بخش های فضایی به سمت هوشمند شدن در حركت هستند. این فناوری های فضایی و هوایی به یكدیگر شبیه شده است، به گونه ای كه توسعه در فناوری یكی از این حوزه ها منجر به توسعه سایر حوزه ها می شود.
وی با اشاره به اینكه حمل و نقل به صورت یك مجموعه تركیبی تبدیل گشته است، اشاره كرد: برای آنكه با كمترین هزینه و سریع ترین زمان، حمل و نقل صورت گیرد، از حمل و نقل تركیبی استفاده می شود و در دنیا باز بخش های مجزای "هوایی" و "فضایی" احداث نمی گردد و به سمت "موبیلیتی" یا یكپارچه سازی رفتند و از توانمندی ها و ظرفیت های این بخش استفاده می نمایند.
منطقی با اشاره به اینكه ما در ایران از ۲ سال قبل به صورت غیر رسمی در این زمینه كار را آغاز كردیم، افزود: ولی زمان آن رسیده بود كه به این فناوری ها هویت دهیم و زمانی كه ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته بوجود آمد، بخش های مختلف راه و شهرسازی به ما اعلام نمودند كه در چه بخش هایی كمبود دارند و در چه زمینه هایی اقدام شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته آغاز فعالیت این ستاد را از آبان ماه امسال عنوان نمود و اضافه كرد: این ستاد در حوزه ریلی و در حوزه تولید و طراحی محصول به وجود آمده است؛ ما در مورد اجزای یك محصول ریلی می توانیم تا ۸۵ درصد به صورت خوداتكا عمل نماییم و این خوداتكایی در این حوزه بطور متوسط حدود ۴۵ درصد است، ولی در بخش خودرویی ۶۰ تا ۷۰ درصد است كه این اختلاف به سبب این است كه این دو از یكدیگر مجزا بودند و از زنجیره تأمین مشتركی بهره نبردند؛ از این رو زمانی كه این دو بخش در كنار هم قرار گیرند، می توانیم در جهت افزایش خوداتكایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.
وی افزود: این عدم خوداتكایی در بخش خودرویی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد در جاهایی است كه دارای فناوری های پیشرفته است و این فناوری ها در سایر بخش ها موجود است. بعنوان مثال هم اكنون كیسه هوای خودرو را بطور كامل از خارج وارد می نماییم و این فناوری در بخش های هوایی و فضایی موجود است و كافی است این اجزای مختلف در كنار هم قرار گیرد و می تواند فناوری به گونه ای به محصول تبدیل گردد كه بتوان از آن در ارتقای ایمنی خودرو بهره برد.
منطقی همین طور با اشاره به تحقق اهداف پیش بینی شده در اسناد بالادستی فناوری فضایی، تصریح كرد: دقت دوربین در ماهواره "پیام" دانشگاه صنعتی امیركبیر ۴۰ متر بود و این میزان در ماهواره "دوستی" دانشگاه صنعتی شریف حدود ۱۶ تا ۲۰ متر است و هم اكنون تاكید بر ساخت ماهواره هایی با دقت حدود ۱۰ متر است؛ ولی نیاز به دوربین هایی داریم كه بتواند دقت ۱۰ متر را بگیرد.
وی اشاره كرد: برای این امر نیازمند حسگرهای آن هستیم تا بتوانیم به دقت كمتر از ۱۰ برسیم كه بالقطع به آن می رسیم.
منطقی همین طور با اشاره به اینكه معمولاً دوربین های ماهواره ها چند طیفی هستند؛ از این رو تصاویر ارسالی از ماهواره های ساخت داخل رنگی است، اشاره كرد: اعزام انسان به فضا یكی از اهداف مورد نظر در حوزه فضایی است؛ ولی بررسی های ما نشان داد كه بهتر است این پروژه را در دو فاز انجام دهیم. یك فاز این است كه موجود زنده ای را به فضا پرتاب نماییم و برگردانیم كه موفق شدیم و فاز دوم انسان به فضا است.
دبیر ستاد توسعه فضایی و حمل و نقل پیشرفته افزود: با عنایت به اینكه در همه جای دنیا برای اعزام انسان به فضا از یكسری تشكیلات مشترك در سطح بین الملل استفاده می نمایند و ما مشاهده كردیم كه اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، باید از این مسیر عبور نماییم.
وی با اشاره به اینكه تابحال ۱۷ كشور از تاسیساتی كه روسیه در این زمینه احداث كرده، استفاده می نمایند، افزود: ما باز برنامه ریزی كردیم كه اگر بخواهیم انسان به فضا اعزام نماییم، از این تأسیسات استفاده نمائیم.
منطقی در عین حال اشاره كرد: ولی هم اكنون اولویت ما در حوزه فضایی توسعه بخش هایی است كه بتوانیم این حوزه را به اقتصاد نزدیك نماییم. زمانی كه استفاده از فناوری فضایی در اقتصاد اولویت باشد، به جای كاهش بودجه ها، بودجه ها روند افزایشی می یابد و از آن در این حوزه استفاده خواهیم كرد؛ ولی الان تمركز ما بر روی طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی و مخابراتی و پرتاب كننده ای است كه ماهواره را در مدار قرار دهد.



1397/11/07
01:49:42
5.0 / 5
3915
تگهای خبر: فناوری , ماهواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
ابر نت