بایدها و نبایدهای مهم هنگام خرید گوشی

بایدها و نبایدهای مهم هنگام خرید گوشی

ابرنت: بعد از اجرایی شدن رجیستری، كاربران هنگام خرید گوشی همراه باید نكات لازم جهت آگاهی از اصالت گوشی را انجام دهند و توجه داشته باشند كه به بهانه رجیستری و فعال سازی، هزینه ای به فروشنده پرداخت نكنند.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (ثبت شماره گوشیهای همراه) و مشمول شدن تمامی برندهای گوشی از ابتدای اردیبهشت ماه، صرفا گوشیهایی كه از مبادی قانونی وارد كشور شده اند، در شبكه اپراتوری كشور فعال خواهند شد. طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت اجرای آخرین مرحله طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم كارت (رجیستری) تمامی گوشیهایی كه پیامك در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمودند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشتند و بعد از آن دیگر از شبكه سرویس نخواهند گرفت.

به همین دلیل لازم است كسانی كه قصد خرید گوشی دارند، حتما از اصالت گوشی اطمینان حاصل كنند. برای استعلام اصالت گوشی، ابتدا باید كد دستوری #۷۷۷۷* را با یك تلفن همراه غیر از تلفن همراهی كه قصد خرید آنرا دارید، شماره گیری كرده و سپس عدد مربوط به گزینه «استعلام اصالت» را ارسال كنید. بعد از آن باید شناسه ۱۵ رقمی IMEI (بدون خط تیره، ممیز و...) درج شده روی جعبه دستگاه مورد نظر را وارد كنید. البته جهت استعلام، شناسه IMEI را می توان به شماره ۷۷۷۷ هم پیامك كرد.

هم چنین باید توجه داشته باشید كه هر تلفن همراه، به تعداد جایگاهی كه می توان روی آن سیم كارت قرار داد، دارای شناسه IMEI است. بعد از ارسال این شماره به سامانه، باید اطلاعات عرضه شده (برند، مدل و...) را با مشخصات تلفن همراه تطابق داد كه تا این مرحله نیازی به باز كردن جعبه دستگاه نیست. در مرحله ی آخر هم جعبه دستگاه مورد نظر را باز كرده، كد دستوری #۰۶* را شماره گیری كنید و IMEI مشاهده شده را با IMEI درج شده روی جعبه دستگاه تطابق دهید.

توجه داشته باشید درصورت منفی بودن پاسخ استعلام ارسال شده از سرشماره با عنوان HAMTA یا عدم مطابقت اطلاعات نمایش داده شده با مشخصات دستگاه و یا عدم تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روی جعبه دستگاه، از خرید تلفن همراه خودداری كنید.

اما برای فعال سازی دستگاه مورد نظر، باید ابتدا كد دستوری #۷۷۷* را شماره گیری كرده و عدد مربوط به گزینه «فعال سازی» را ارسال كنید. سپس شناسه ۱۵ رقمی IMEI دستگاه مورد نظر را وارد كرده و شماره سیم كارتی كه قصد فعال سازی دستگاه با آن سیم كارت را دارید، را هم وارد كنید.

در مرحله ی بعدی كد فعال سازی (مربوط به دستگاه) را وارد كرده و اطلاعات واردشده را تایید كنید. درصورتی كه پیامی دریافت كردید كه حاكی از موفقیت آمیز بودن این فرآیند بود، می توانید اطمینان حاصل كنید كه دستگاه شما به درستی فعال گشته است.

فرآیند «انتقال مالكیت» فقط باید برای خرید گوشیهای كاركرده (دست دوم) و توسط شخصی كه قصد فروش گوشی را دارد، صورت گیرد. برای انتقال مالكیت، ابتدا كد دستوری#۷۷۷* را شماره گیری كرده و عدد مربوط به گزینه «انتقال مالكیت» را ارسال كنید. سپس شناسه تلفن همراهی كه قصد انتقال مالكیت آنرا دارید، انتخاب و عدد مربوط به آنرا ارسال كنید.

درصورتی كه هیچ شناسه ای برای شما نمایش داده نشد، عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» را وارد و ارسال كنید و در ادامه شناسه تلفن همراهی كه قصد فروش آنرا دارید، وارد كنید. در مرحله ی بعدی شماره تلفن همراه (سیم كارت) فردی كه قصد انتقال مالكیت به وی را دارید را وارد كرده و اطلاعات واردشده را تایید كنید كه در این مرحله كد فعال سازی با استفاده از پیامك برای فرد خریدار ارسال می گردد.

اخذ هرگونه هزینه از خریدار به بهانه رجیستری، ثبت تلفن همراه، فعال سازی غیرقانونی می باشد و پیگرد قانونی دارد. از طرفی كاربران باید توجه داشته باشند حتما بعد از خرید دستگاه، فاكتور رسمی ممهور به مهر فروشگاه كه IMEI دستگاه روی آن درج شده است را از فروشنده دریافت نمایند. شناسه IMEI روی جعبه دستگاه قابل رویت است و با شماره گیری كد #۰۶* هم روی صفحه نمایش تلفن همراه، نمایش داده می شود كه باید با یكدیگر مطابقت داشته باشند.




1397/08/28
12:55:16
5.0 / 5
4504
تگهای خبر: ارتباطات , سرویس , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ابر نت