طول کارشناسی ارشد یکسال و دکتری به 3 سال کاسته می شود حذف آزمون جامع
به گزارش ابرنت، وزیر علوم اظهار داشت: با اقدامات جدید، طول دوره کارشناسی ارشد یک سال می شود و ترم سوم باید رساله داده شود. تعداد واحدها هم کم می شوند. دکتری نیز از 4 سال به 3 سال تقلیل داده خواهد شد.
به گزارش ابرنت به نقل از وزارت علوم، حسین سیمایی صراف در جمع نمایندگان تشکل ها، انجمن ها و اتحادیه های دانشجویی با اشاره به رویکرد های جدید این وزارت خانه در حوزه فناوری و پژوهش اظهار داشت: برای فناوری نخستین بار فصلی را گشوده ایم که اگر استادی دو مقاله خوب و یک اختراع خوب داشت یا بحرانی مانند کرونا پیش آمد و واکسنی را کشف کرد؛ آن واکسن را که اختراع استاد دانشگاه است باید ببنیم در واقع ما باید تأثیرگذاری اجتماعی اساتید دانشگاه را مشاهده نماییم.
وزیر علوم، با اعلان اینکه در بخش آموزش طرح کاهش سنوات تحصیلی در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: با اقدامات جدید، طول دوره کارشناسی ارشد یک سال می شود و ترم سوم باید رساله داده شود. تعداد واحدها هم کم می شوند. دکتری نیز از ۴ سال تقلیل به ۳ سال تقلیل داده خواهد شد و بناست بجای امتحان جامع ۳ جایگزین به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد باید امتحان جامع دهد.
وی افزود: بجای آزمون جامع دانشجو در دوره دکتری یک مقاله پژوهشی یا اختراع می تواند داشته باشد. چونکه دانشجو یک سال وقت می گذارد تا آماده امتحان جامع شود؛ همین زمان را می تواند وقت بگذارد و تولید علم انجام دهد.
سیمایی با انتقاد از انبوه مقررات زائد در دانشگاه ها اظهار نمود: من خیلی متأسفم از اینکه دانشگاه هم مثل تعدادی از سازمان های اداری کشور پر از مقررات دست و پاگیر است. یک کارگروه «تسهیل و مقررات زدایی» بوجود آورده و گفته ایم در این کارگروه خود دانشجویان باشند؛ ۳ دانشجو، یک معاون آموزشی و یک حقوق دان در این کارگروه گرد هم بیایند و ببینند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند.
وی اضافه کرد: بیشترین شکایتی که به من می شود، از همین مقررات زائد است که من می بینم حق با دانشجو است. مثال های فراوانی در ذهن دارم که برای دانشجویان و خانواده ها هزینه مالی ایجاد می کند، وقت شان را می گیرد و اعصاب شان را خورد می کند.
سیمایی سپس درباره ی وضعیت پژوهشگاه ها اظهار داشت: از برکات انقلاب اسلامی این بود که پس از انقلاب پژوهش به دانشگاه ها آمد و جایگاه مهمی در کنار آموزش پیدا کرد و یکی از شاخصهای ارزیابی استادان قرار گرفت. نشریه ها به روی کار آمدند، پژوهشگاه ها درست شدند. اما الآن به جایی رسیدیم که فکر می نماییم یک خلائی داریم. این مطالعه ها قرار بود خروجی شان حل مسایل کشور شود. ضمن اینکه خیلی از این مطالعه ها لازم و لازم است اما یک نقطه ضعف دارد که تعدادی از این ها برون دادشان حل مسئله نیست.
وزیر علوم اضافه کرد: بنابراین با بهره گیری از ظرفیت قانونی ماه ها کار کردیم و قوانین و سیاستهای نهادی جدید که البته در جهان وجود دارد اما در کشور ما جدید است، به نام اندیشکده تدوین کردیم. اندیشکده با پژوهشکده فرق دارد؛ اندیشکده مسئله و پروژه محور است. یک مسئله می آید و حل می شود، مسئله بعدی می آید.
وی درباره ی حوزه حکمرانی آب اظهار نمود: سال ها دانشگاه ها هشدارها را داده بودند اما چون حکمرانی علمی نبوده است حرفی گوش داده نشده است. یا همین امروز درباره ی لطمه های اجتماعی مطالعات و پژوهش های فراوانی صورت گرفته شده است اما خارج از دانشگاه گوش داده نمی گردد. قبول نماییم صدای دانشگاه ها را خوب گوش نمی دهیم.
سیمایی درباره ی موفقیتهای فناوری اظهار داشت: امروز ۲ هزار محصول تحریمی ما در پارک های علم و فناوری درحال تولید هستند و دانشگاه ها ۴ هزار قرارداد با صنایع دفاعی بسته اند. از نمایندگان تشکل های دانشجویی درخواست می کنم پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری راوی نقاط قوت آموزش عالی و دانشگاه ها باشند. حکمرانی ما گاهی اوقات حکمرانی عالمان بوده است اما علمی نبوده است.
وی اضافه کرد: در همین منطقه ما یک دانشگاه ½ میلیارد دلار بودجه دارد در صورتیکه بودجه کل آموزش عالی ما حدود ۷۰۰ میلیون دلار است و این ۲۵ صدم از GDP ما بر اساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس است؛ درحالی که رژیم اشغالگر صهیونیستی ۵ درصد GDP خودش را به دانشگاه مختص کرده است.
وزیر علوم تاکید کرد: کمی با دانشگاه ها مهربان تر باشید. با این وضعیت بودجه و اعتبارات باید به استادان و دانشجویان افتخار نماییم که با امیدواری، عشق و نشاط و تعهد کار می کنند.
وزیر علوم، درباره ی برنامه های فرهنگی دانشگاه نیز اظهار داشت: دانشگاه برای پیشرفت فرهنگی و دینی هم برنامه دارد و باید توجه داشته باشیم اختلاف نظر اشکالی ندارد اما باید به دور از برچسب زنی با هم گفتگو نماییم. بیاییم برای منافع ملی و راهکار ها توافق نماییم. این مشکل وجود دارد که گاهی روی کلان پروژه های کشور توافق نیست.
وی در انتها اظهار داشت: امروز مشاهده می نماییم دانشجو نمی خواهد در دانشگاه حضور مستمر داشته باشد و می خواهد وقت خودش را بیرون از دانشگاه بگذارد، در صورتیکه ما باید شرایطی را در دانشگاه فراهم نماییم که تفریح در دانشگاه برای دانشجو تعریف شود. نکته دیگر اینکه دانشگاه را با اتفاقات استثنا و خاص هویت سازی نکنیم و اگر اتفاقی رخ می دهد آنرا تبدیل به هویت دانشگاه جمهوری اسلامی نکنیم. دشمن پس از جنگ 12 روزه برای اغتشاش و به هم ریختن کشور برنامه ریزی نموده است که باید مراقبت کرد از دانشگاه این اتفاق رخ ندهد. نباید از رشد، تعالی و پیشرفت علمی کشور غفلت نکنیم به ویژه این که رقبای ما با سرعت درحال پیشرفت هستند. به طور خلاصه، دکتری هم از ۴ سال تقلیل به ۳ سال تقلیل داده خواهد شد و بناست به جای امتحان جامع ۳ جایگزین به دانشجو داده شود، اگر دانشجو نتوانست آنها را انجام دهد باید امتحان جامع دهد. یک کارگروه تسهیل و مقررات زدایی بوجود آورده و گفته ایم در این کارگروه خود دانشجویان باشند؛ ۳ دانشجو، یک معاون آموزشی و یک حقوق دان در این کارگروه گرد هم بیایند و ببینند کدام مقررات زائد است، حذفش کنند. یک مساله می آید و حل می شود، مساله بعدی می آید.
این مطلب ابرنت را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط ابرنت
نظرات بینندگان ابرنت در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید