در ساختار اداری و سیاستی کشور مسیری برای ترویج علم شکل نگرفته است
به گزارش ابرنت، مشاور امور بانوان معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: ما یک مسیر حرفه ای و روشن برای فعالیت مروجین علم نداریم و این نقش در ساختار اداری و سیاستی ما تعریف نشده است.
به گزارش ابرنت به نقل از مهر، دکتر خدیجه جدا در مراسم بیست و پنجمین سالگرد انجمن ترویج علم ایران با اشاره به شکاف نهادی در سیاستگذاری علم در ایران اظهار داشت: در برنامه ریزی، مدیریت و ارزیابی و کارهای ترویجی با غیبت ساختاری زنان مواجه هستیم و این مساله نه صرفا یک خلأ آماری فقط توش داشته باشیم باید از یه مبحث فرهنگی باشه بلکه از دید من نشانه ای از کاستی در ساختار حکمرانی دانش هست.
وی اضافه کرد: اگر ما بپذیریم که ترویج علم بخشی از سیاست عمومی علم است و تنها به آن به دید آموزش و فرهنگ سازی بهش نگاه نکنیم، باید بررسی نماییم که چرا بخشی از جامعه علمی ما که در خیلی از موقعیت های اجتماعی نقش تعیین کننده دارند اما در ساختار علم و ترویج اون حضور موثری ندارد.
مشاور امور بانوان معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: در سالهای اخیر حضور کمی زنان واقعا مناسب بوده، اما این حضور در لایه های تصمیم ساز و ترویجی و ساختار سیاستگذاری ما نشانی از آن نمی بینیم.
وی اظهار داشت: زنان در رابطه با بحث ترویج علم و بحث های سیاستگذاری همیشه غایب هستند و اگر هم نقشی را ایفا می کنند، متاسفانه نقش اجرایی خیلی تاثیرگذاری ندارند.
جدا با اشاره تجربه زیسته زنان اظهار داشت: تجربه زیسته و نقش ارتباطی زنان نشان داده که زنان می توانند بازیگران طبیعی و میانجی بین ساختار اجتماع و علم باشند؛ اما این نقش متاسفانه نادید گرفته شده است.
وی اظهار داشت: در جامعه ما مخصوصاً در حوزه های سلامت، محیط زیست، مصرف بهینه انرژی و... مواردی هستند که زنان می توانند نقش مهمی داشته باشند.
به گفته وی؛ برنامه های ملی که ما می بینیم هیچ تحلیلی از وضعیت زنان و نقشی که دارند، به شکل آماری داده نمی شود که بدانیم وضعیت فعالیت به چه شکلی است، یا ارزیابی نظام مندی در مورد میزان مشارکت واقعی زنان در طرح های علمی به شکل سیستماتیک دیده نمی گردد. بعنوان مثال وزارت علوم، بنیاد علم و... همگی به شکل جداگانه گزارش می دهند.
مشاور امور بانوان معاون علمی، فناوری ریاست جمهوری با اشاره به چالش های نهاد علم، اظهار داشت: در شرایطی که نهاد علم با چالش های مختلفی همچون سطح پذیرش اجتماعی، اعتبار عمومی و مقاومت فرهنگی نسبت به برخی فناوری ها؛ باید به ترویج علم توجه گردد و با جامعه وارد یک گفتگوی واقعی شود.
وی اظهار داشت: انجمن ترویج علم می تواند پلی باشد برای این گفتگو با گروههای مختلف اجتماعی و نقش زن ها آنجا پررنگ تر می شود و تجربه های بین المللی هم نشان داده که بانوانی که در ترویج علم فعالیت دارند، در اقشار مختلف جامعه تاثیرگذارتر هستند.
جدا با اعلان اینکه ما یک مسیر حرفه ای و روشن برای فعالیت مروجین علم نداریم و این نقش در ساختار اداری و سیاستی ما تعریف نشده است. زنان علاقمند یا متخصصی که در این زمینه هستند، یا جذب ساختارهای آموزشی می شوند، یا فعالیت پراکنده انجام میدهند و یا کار داوطلبانه می کنند.
وی اظهار داشت: فقدان داده های دقیق در رابطه با میزان کیفیت مشارکت زنان در برنامه های ترویجی هم یکی دیگر از چالش هاست و بدون داده ما سیاستگذاری بهینه و درستی نمی توانیم انجام دهیم.
به گفته مشاور معاون علمی؛ چالش دیگر نگاه سیاستی به مساله تنوع اجتماعی در طراحی برنامه های ترویجی علم است. بیشتر محتواهایی که تولید می شود از الگوهای نخبگانی استفاده می نمایند.
وی با عرضه پیشنهادی در زمینه حل این چالش ها اظهار داشت: یک پیشنهاد اینست که یک برنامه ملی برای بحث سازماندهی زنان در حوزه علم ما داشته باشیم. این برنامه می تواند از راه یک مرکز یا یک شبکه رسمی با همکاری انجمن با همکاری بنیاد علم در معاونت علمی و دانشگاه های واجد صلاحیت شکل گیرد.
وی اضافه کرد: در این برنامه باید آموزش و توانمندسازی مروجان زن علمی، طراحی ابزار سنجش مشارکت واقعی زنان در برنامه های علمی و ایجاد شبکه ای از واسط علمی و جامعه در مقیاس ملی و منطقه ای با مأموریت مشخص ایجاد شود.
منبع: abrnet.ir
این مطلب ابرنت را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط ابرنت
نظرات بینندگان ابرنت در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید