آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

آخرین وضعیت اتصال دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

ابرنت: معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران بتازگی اعلام نمود که 78 درصد دستگاهها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و شش درصد نیز درحال اتصال هستند و مابقی نیز با ارائه زمان بندی مقرر است تا پایان آذر ماه متصل شوند.



به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاههای دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خودرا با هم به اشتراک گذارند.

بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائه دهنده خدمات دولتی بصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که حالا در راه آماده سازی و بهره برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاههای اجرائی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شد.

در همین باره وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از دستگاه ها و وزارت خانه های دولتی و سازمان های زیرمجموعه آنها درخواست کرده بود تا هرچه زودتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند خودرا راه اندازی کنند.

زارع پور اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاههای دولتی دانسته و گفته بود وزارت خانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاه ها باید در گام نخست، پنجره واحد خودرا راه اندازی کنند.

بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرائی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاههای اجرائی و نهادهای عمومی مکلف شده اند تا پایان شهریورماه سالجاری به راه اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام نمایند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خودرا بصورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم عرضه کنند.

براساس گزارش انتشار یافته از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرداد ماه سالجاری، بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند جزو مهم ترین اقدامات راهبردی این وزارت خانه در طول یک سال قبل است. زمان شروع این پروژه اردیبهشت سالجاری است که همچنان هم در مرحله اجرا قرار دارد و میزان تحقق آن هم با عنایت به دستگاههای متصل شده به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» از مجموع، ۱۰ درصد اعلام شده بود.

اما از مهم ترین نتایج اجرائی شدن این پروژه همانگونه که ذکر شده راه اندازی سایت «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» بوده و از این پس شاخص سنجش میزان پیشرفت دولت هوشمند کمیت (تعداد دستگاههای متصل) و کیفیت حضور آنها (تعداد و کیفیت خدمات) است.

بنابراین گزارش، همچون اقدامات و پروژه هایی که سبب پیشرفت طرح «بسترسازی برای تحقق دولت هوشمند» اعلام شده، شامل تشکیل جلسات شورای اجرائی فناوری اطلاعات در راستای سیاستگذاری و برنامه ریزی اقدامات دولت، تهیه، تدوین و پیگیری تصویب قوانین، تشکیل جلسات کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی در راستای تسهیل تعاملات الکترونیکی بین دستگاههای اجرائی، راه اندازی پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و توسعه و تکمیل مرکز ملی تبادل اطلاعات و ارائه استعلامات جدید برروی این بستر برای استفاده دستگاههای اجرایی می باشد که برخی از آنها همچنان در مرحله اجرا قرار دارند.

در همین رابطه جواد موحد- معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات ایران- اخیرا در یک گفت و گوی تلویزیونی با تبیین خاستگاه قانونی شکل گیری پنجره واحد خدمات هوشمند، اظهار نمود: در مصوبه قانونی پنجره واحد خدمات هوشمند، دو تکلیف برای دستگاههای اجرائی مشخص شده است؛ یکی اینکه تا پایان شهریورماه، پنجره واحد خدمات خودرا راه اندازی کنند و دیگری، وزارت ارتباطات نیز تا پایان دی ماه، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را ایجاد نماید. طی این بازه زمانی، دستگاههای پیشرو در مهلت قانونی خود به پنجره متصل شدند ازاین رو با عنایت به اینکه وزارت ارتباطات از کمی قبل تر، مقدمات انجام این مهم را فراهم نموده بود در دی ماه سال قبل موفق به راه اندازی نسخه آزمایشی پنجره ملی خدمات شدیم.

موحد درباره ی آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به درگاه ملی خدمات دولت هوشمند تشریح کرد: تا این لحظه، ۷۸ درصد دستگاه ها متصل شدند و شش درصد نیز درحال اتصال هستند. مابقی نیز با ارائه زمان بندی مقرر است تا پایان آذر ماه متصل شوند.

به گفته وی، سه قالب برای اتصال خدمات دستگاه ها وجود دارد که عبارتند از دستگاه هایی که خدمات محدودی داشتند که بطور مستقیم آنها را در پنجره ملی ارائه کردند. دسته دیگری که متولی سامانه های ملی بودند که آنها نیزمتصل شدند و در نهایت سایر دستگاه ها که مبادرت به راه اندازی پنجره واحد خدمات کرده اند.

معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران خواهان جدیت اتصال دستگاه هایی شد که خدمات آنها دارای گستردگی فراوانی است اما تا حالا به این پنجره متصل نشده اند و اظهار داشت: در میان دستگاههای که هنوز متصل نشده اند چند گروه داریم؛ دانشگاه ها بعنوان زیرمجموعه وزارت علوم، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز بهداشتی و درمانی دولتی، استانداری ها، شهرداری ها و سازمان هدفمندی یارانه ها همچون دستگاه هایی است که تا حالا به پنجره واحد خدمات وصل نشده اند.

چه سازمان هایی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده اند؟

سازمان تامین اجتماعی یکی از دستگاه هایی بود که خیلی زودتر از مهلت قانونی، به پنجره ملّی خدمات دولت هوشمند متصل شد. این سازمان با اتصال و اشتراک بانکهای اطلاعاتی خود در پنجره ملّی، تا الان موفق به ارائه ۴۲ خدمت برخط به میلیونها بیمه گزار شده که در گذشته مجبور بودند با صرف وقت، هزینه و انرژی قابل توجهی خودرا برای دریافت خدمات مورد نیاز به مراکز تامین اجتماعی برسانند.

امروز میلیونها هموطن برای خدماتی چون، دریافت سابقه خدمات بیمه، محاسبه مبلغ مستمری بازنشستگان، بیمه کارگران ساختمانی، خدمات سلامت، پرونده الکترونیک، دریافت تاییدیه از مراجع پزشکی، درخواست کمیسیون پزشکی، درخواست هدیه ازدواج و نسخه الکترونیکی دیگر نیاز به مراجعه حضوری به مراکز تامین اجتماعی در شهر و روستا را ندارند و در هر ساعت از شبانه روز و در زمان بسیار کوتاهی و به طور کاملا رایگان این خدمات را می توانند دریافت نمایند.

طبق این گزارش، دولت برای تامین هزینه خدمات عمومی، فراهم کردن رفاه و پیشبرد طرح های ملی نیازمند گرفتن مالیات از مردم است و طیف گسترده ای از مردم در طول حیات و یا حتی بعد از مرگ، با موضوع پرداخت مالیات مواجهند خدمات الکترونیکی حوزه مالیات در قالب «درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی» بدون داشتن مراجعه حضوری و با یک دفعه احراز هویت به مودیان ارائه می شود که این خدمات شامل ۱۹ مورد مانند سامانه های دریافت و پردازش اظهارنامه، اعتراضات و شکایات، شیوه استرداد مالیات و مالیات ارث است.

سازمان بهزیستی

سازمان بهزیستی کشور، نهادی دولتی است که مسئولیت تامین سلامت اجتماعی جامعه را به عهده دارد و اصلی ترین دستگاه ارائه دهنده خدمات به نیازمندان در سراسر ایران است؛ خیلی از گیرندگان خدمات بهزیستی بطور خاص نیازمند دریافت خدمات بصورت غیرحضوری و الکترونیکی هستند.

پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی با ۱۰ خدمت هم اکنون بر روی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی www.my.gov.ir قرار دارد که متقاضیان بصورت یکپارچه و با یک دفعه احراز هویت می توانند از آن بهره مند شوند. تعدادی از پرکاربردترین خدمات پیشخوان بهزیستی عبارت است از فرزندخواندگی، خدمات مشاوره، صدور، تمدید و ابطال پروانه و پاسخگویی به شکایات مردمی.

اتصال ۱۰ درصدی خدمات وزارت بهداشت

هشت مجموعه و زیرمجموعه از وزارت بهداشت، مشمول اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هستند که تا کنون، سه سامانه وزارت بهداشت که اغلب در زمینه آموزش به فعالیت می پردازند، مانند سامانه های تسهیلات ارزی دانشجویان، انتقال دانشجویان خارج کشور به داخل کشور و سامانه اصالت سنجی مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان خارج از کشور به پنجره متصل شده اند و پنج مجموعه دیگر این وازرت خانه هنوز متصل نشده اند. هم اکنون کمتر از ۱۰ درصد خدمات این وزارت خانه به پنجره متصل شده است و این در شرایطی است که باید حداقل ۳۰ درصد خدمات خودرا به این پنجره متصل می کردند؛ همین طور در زمینه بیمه سلامت، خدمات متنوعی وجود دارد، اما فقط خدمت نظرسنجی این حوزه به پنجره متصل شده است در حالیکه بنظر می رسید میز خدمت الکترونیکی بیمه سلامت به پنجره متصل شده باشد.

گفتنی است دستگاههای دیگر وزارت بهداشت شامل انستیتو پاستور، سازمان انتقال خون، اورژانس کشور، مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران و صندوق رفاه دانشجویان نیز باید خدمات خودرا به پنجره متصل می کردند، اما تا کنون متصل نشده اند.

وزارت صمت و اتصال دو مجموعه

در حال حاضر ۱۰ مجموعه در وزارت صمت، مشمول اتصال به پنجره هستند که فقط دو مجموعه متصل شده است. در همین راستا زیرمجموعه های وزارت صمت مانند شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران، صندوق ضمانت صادرات، صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف کنندگان، سازمان توسعه تجارت، سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و سازمان زمین شناسی هنوز متصل نشده اند اما قسمتی از مجوزهای این وزارت خانه که توسط درگاه ملی مجوزها ارائه می شود، هم اکنون به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال یافته است.

گمرک

گمرک در بین دستگاههای اجرائی بعنوان یکی از سازمانهای مهمی است که دقت و سرعت در ارائه خدمات آن بسیار حائز اهمیت می باشد و هرگونه وقفه و اختلال در ارائه خدمات آن مشکلات جدی را برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد نمود. از طرفی همزمان با افزایش تصاعدی حجم متقاضیان خدمات گمرکی که به دلیلهای مختلف چون رونق بازار و رشد اقتصادی رخ می دهد، ادامه ارائه خدمات به روش های سنتی را تقریباً ناممکن می سازد و مانع بزرگی در ایجاد رضایتمندی مردم بصورت مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود؛ از همین رو گمرک جمهوری اسلامی ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شد تا خدمات گمرکی بصورت یکپارچه، سریع و آسان و برخط در دسترس عموم مردم، تجار و فعالین اقتصادی کشور قرار گیرد.

بنابراین الان حدود ۵۰ خدمت شناسه دار این سازمان در بخش های واردات، صادرات، ترانزیت داخلی و خارجی، محموله های پستی ورودی و خروجی و همین طور مسافری با تنها یک دفعه احراز هویت در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس است؛ بطوریکه متقاضیان با رفتن به آدرس my.gov.ir می توانند از این خدمات بصورت تمام وقت و بدون مراجعه حضوری بهره مند شوند که همچون آنها می توان به خدماتی چون «تشریفات گمرکی بسته های پستی ورودی و خروجی»، «صدور پروانه صادرات قطعی»، «صدور پروانه ترانزیت داخلی و خارجی»، «رجیستری تلفن همراه»، «تعیین ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی» و «رسیدگی به اختلافات گمرکی» اشاره نمود.

لازم به ذکر است سازمان های جغرافیایی نیروهای مسلح، اسناد و کتابخانه ملی ایران، انرژی اتمی ایران، حفاظت محیط زیست و غذا و دارو هم به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و متقاضیان از این پس با یک دفعه احراز هویت و بصورت یکپارچه می توانند از خدمات این دستگاه ها بهره مند شوند.





منبع:

1401/08/23
11:48:29
0.0 / 5
299
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , ارزش , الكترونیك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
ابر نت