طراحی سیستم هوشمند برای روسازی راه ها در دانشگاه امیرکبیر

طراحی سیستم هوشمند برای روسازی راه ها در دانشگاه امیرکبیر

به گزارش ابرنت، محققان مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای نخستین بار موفق شدند سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی را برای متولیان مدیریت راه ها طراحی نمایند.


به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله سعیدی نژاد، دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «سامانه جامع مدیریت راه هوشمند و مقرون به صرفه رودرن» اظهار داشت: «راه ها» یکی از با اهمیت ترین زیرساخت های هر شهر و کشور است که حفظ کیفیت آنها از دیرباز مورد توجه متولیان بوده است.
وی افزود: اجرای سیستم مدیریت روسازی می تواند علاوه بر حفظ کیفیت راه ها، ارزش آنرا حفظ نموده و هزینه های تعمیر و نگهداری را تا ۸۰ درصد کم کند.
این پژوهشگر با اعلان اینکه استفاده از روش های سنتی و نیمه مکانیزه برای اجرای سیستم مدیریت روسازی در سطح شبکه راه ها به سبب ناکارآمدی و هزینه بالا امکان پذیر نیست، اظهار داشت: بدین جهت سامانه ای تحت عنوان «رودرن» بر پایه هوش مصنوعی را توسعه دادیم که علاوه بر مقرون به صرفه بودن، بسیار سریع و کارآمد است.
وی اشاره کرد: پروسه تحقیق و توسعه سامانه رودرن از تابستان سال ۹۹ توسط تیمی متشکل از متخصصان راه ترابری، هوش مصنوعی و IT شروع شد. تمرکز اصلی تیم روی رفع عیوب و گلوگاه های اجرائی روش های پیشین پایش وضعیت راه بود.
سعیدی نژاد با اعلان اینکه این سامانه نوآوری هایی در سطح بین المللی داشته است، اظهار داشت: در همین راستا، برای نخستین بار در دنیا سیستم مدیریت روسازی تمام مکانیزه و هوشمندی توسعه یافت که پیچیدگی و هزینه های اجرای این سیستم را به شدت کم کند.
وی درباره ی تلاش شرکت های خارجی دراین زمینه اظهار داشت: در سالهای اخیر یک شرکت آمریکایی نیز سیستمی برای ارزیابی کیفی راه ها توسعه داده است. اما از آن جهت که این سیستم مطابق استانداردها عمل نمی کند چندان مورد قبول جامعه علمی نیست.
سعیدی نژاد اشاره کرد: در این سامانه، پایش وضعیت راه با بهره گیری از ابزار ارزان و در دسترس مانند تلفن همراه انجام و داده های آن با بهره گیری از الگوریتم های پیچیده هوش مصنوعی و بصورت کاملا مکانیزه تحلیل و خروجی های نهایی بصورت فاکتورهای کیفی برای استفاده متولیان راه تولید می شود.
وی اظهار داشت: با این سامانه تمام مراحل تحلیل و ارائه نتایج بصورت کاملا خودکار به انجام می رسد و برای تمام مدیران در سراسر دنیا قابل استفاده می باشد. از طرف دیگر مکانیزه بودن این سامانه به متولیان راه امکان ایجاد یک سیستم مدیریت روسازی مقرون به صرفه را برای سطح وسیعی از راه های تحت حوزه استحفاظی خود می دهد و این امکان را فراهم می آورد که بودجه سازمان خودرا مدیریت و بصورت بهینه مصرف کنند.
پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد: توسعه دانش و هوشمند سازی پروسه اجرای سیستم مدیریت راه ها در فاز برداشت وضعیت و تحلیل داده ها، می توانند زمینه ساز پیاده سازی این سیستم توسط خودرو های خودران باشد. با اجرای این امر آرمان جمع سپاری مدیریت معابر (یا همون برون سپاری به جمعیت استفاده کنندگان از معابر) تحقق یافته و شهروندان در نقش کلیدی در مدیریت زیرساخت شهری و برون شهری ایفا خواهند کرد.


وی اضافه کرد: سامانه رودرن از شروع سال جاری درحال انجام اقدامات لازم برای ورود به بازار و جذب سرمایه است.
این محقق درباره ی خاصیت های طرح اظهار داشت: ارزیابی و مدیریت راه می تواند پیچیده، زمان بر و پرهزینه باشد، ولی وجود ابزار هوشمند به متولیان راه کمک می نماید راه های با کیفیت تری داشته باشند و در عین حال هزینه های خودرا به شدت کاهش دهند.
وی درباب سایر خاصیت های طرح اظهار داشت: ارزیابی خرابی سطحی، ارزیابی ناهمواری، داشبورد اختصاصی، سرعت و دقت بالا از دیگر مزایای این سامانه محسوب می شود.
محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره ی مزیت های رقابتی طرح اظهار داشت: با اهمیت ترین مزیت سامانه رودرن نسبت به سامانه مشابه خارجی و همین طور سیستم های سنتی مدیریت راه ها، رویکرد آن در اجرای هوشمند و تمام خودکار این سیستم از صفر تا ۱۰۰ است. به بیان دیگر تمام مراحل اجرای سیستم مدیریت راه ها با بهره گیری از سامانه رودرن ساده سازی شده و الگوریتم های هوش مصنوعی بخش اعظمی از پروسه را به عهده دارند.
وی اظهار داشت: ورود مدلهای مبتنی بر هوش مصنوعی این سامانه در فاز ارائه راه حل، مدیران را قادر می سازد در کمترین زمان ممکن تصمیمات صحیحی برای مدیریت راه های خود بگیرند. در حالی اجرای این فاز در سایر سامانه ها بصورت سنتی و زمان بر انجام می پذیرد.
این محقق اشاره کرد: بدین جهت هوشمند سازی کل پروسه به کاهش چشم گیر هزینه اجرای سیستم مدیریت روسازی نسبت به سایر سامانه ها منجر گردیده است.
سعیدی نژاد درباره ی کاربردهای پروژه اظهار داشت: ارزیابی کیفی وضعیت روسازی شبکه راه ها، ارزیابی ناهمواری سطح راه، ارزیابی نوع، وسعت و شدت خرابی های سطح راه، جانمایی خرابی های سطحی روی نقشه، تجمیع داده ها برمبنای عارضه های شهری و نمایش بصورت قطعه بندی شده، برآورد بودجه مورد نیاز جهت انجام عملیات تعمیر و نگهداری، ارزیابی هوشمند مبلمان راه، جانمایی تابلوهای هشدار دهنده، راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر، ارزیابی وضعیت خط کشی سطح راه، بهینه سازی بودجه سازمان، ارائه راهکارهای مدیریتی جهت بهبود وضع موجود با نگاه به روند اضمحلال شبکه از کاربردهای این پروژه به شمار می روند.
آفرین خیراتی کازرونی و مجید ابولقاسمی از دانش آموختگان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نقش کلیدی در توسعه سامانه رودرن ایفا کرده اند.

1401/06/01
23:24:58
0.0 / 5
212
تگهای خبر: آموزش , ابری , ابزار , ارزش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
ابر نت