شركت متا فیلترهای زیبایی را ممنوع كرد

فیلترهای زیبایی، مشوق جراحی پلاستیک و مخرب سلامت روان کاربران

فیلترهای زیبایی، مشوق جراحی پلاستیک و مخرب سلامت روان کاربران

ابرنت: تحقیقات درباره ی فرهنگ زیبایی شناسی در فضای مجازی حاکیست که پلت فرم های تصویری مانند اینستاگرام به سرعت درحال محدود کردن معیارهای زیبایی هستند و تاثیرات زیانباری بر سلامت روان کاربران می گذارند.


دریافت 5 MB به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری «تکنولوژی ریویو»، شرکت «متا» فیلترهای مشوق جراحی پلاستیک را ممنوع کرد اما تقاضای گسترده برای تقویت زیبایی در رسانه های اجتماعی موضوع را پیچیده کرده است. شرکت فیس بوک در اکتبر ۲۰۲۱ تغییر گسترده ای را در کار خود اعلام نمود و نامش را نیز به «متا» تغییر داد تا تمرکز کارش را بر واقعیت مجازی و پُربار شده بوسیله مفهومی آینده نگرانه ای از اینترنت به نام «متاورس» قرار دهد.
در حقیقت این راهبرد بطور تدریجی از سال ها پیش و با کمک یک محصول روی اینستالگرام درحال شکل گرفتن بود. فیلترهای چهره که گوش حیوانات خانگی را به تصویر اضافه می کند یا سبب بزرگ تر شدن لب ها می شود، از خاصیت های یک زیرساخت پیچیده فنی برای واقعیت پربارشده و واقعیت مجازی است که این شرکت که مالکیت اینستاگرام و واتساپ را در اختیار دارد، برای حمایت چنین افکت هایی به وجود آورده است.
هزاران ابداع کننده فیلترهایی را بطور رایگان ارایه داده اند و میلیونها انسانی که هر روز در سرتاسر جهان از این محصولات استفاده می نمایند حجم زیادی از داده ها را در اختیار متا قرار داده اند. اندک تحقیقاتی که درباره ی فرهنگ زیبایی دیجیتال انجام شده است، حاکیست که پلت فرم های بصری (تصویری) مانند اینستاگرام که بر الگوریتم های هوش مصنوعی استوارند، با سرعت زیادی درحال محدود کردن معیارهای زیبایی هستند.
این پلت فرم ها همین طور بوسیله فیلترها به کاربران کمک می کنند تا به ایده آل های خود – هر چند فقط در جهان مجازی – برسند. مدارکی وجود دارد که نشان میدهد استفاده بیش از اندازه از این فیلترها بطور آنلاین تاثیرات مخربی بر سلامت روانی و فکری به خصوص برای دختران جوان دارد.
اینستاگرام داده های بسیار اندکی درباره ی فیلترهای زیبایی منتشر می کند. متا در سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام نمود که بیش از ۶۰۰ میلیون نفر حداقل یکی از امکانات واقعیت پربار شده (AR) آنرا امتحان کرده اند.




اینستاگرام افکت های تغییر شکل صورت را به سبب نگرانی از تاثیر آنها بر سلامت روان، از اکتبر ۲۰۱۹ تا اوت ۲۰۲۰ ممنوع کرد اما این سیاست بعدا بروزرسانی شد و الان فیلترهای تشویق کننده جراحی پلاستیک غیرقانونی محسوب می شوند.
برخی از سازندگان این قبیل فیلترها مانند «لوسی بوشه» با اذعان به تاثیرات زیان بار فیلترهای تغییر شکل دهنده چهره، طراحی چنین فیلترهایی را محدود کرده و افکت تغییر حالت را تنها وقتی فعال می کنند که کاربر انتخاب نماید.
بسیاری از سازندگان فیلترهای زیبایی و تغییر چهره نیز در این نگرانی با بوشه شریک هستند. شرکت متا از گفتگو با خبرنگار تکنولوژی ریویو در این خصوص خودداری کرده اما این در حالیست که این شرکت گام هایی برای پرداختن به نگرانی های مربوط به تاثیرات اینستاگرام بر سلامت روان کاربران برداشته است.
فیلترهای موجود روی پلت فرم هایی مانند متا، تیک تاک و اسنپ چت تنها فناوری هایی نیستند که معیارهای زیبایی را محدود می سازند. ابزارهای ویرایش عکس نیز در ۱۰ سال قبل همزمان با گسترش رسانه های اجتماعی رشد زیادی داشته اند و نتایج آنها نیز می تواند تاثیرات مشابهی بر زیبایی شناسی و سلامت روان در فضای مجازی داشته باشد.



منبع:

1401/05/31
14:06:43
0.0 / 5
212
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
ابر نت