مارکتینگ تکنولوژی در خدمت کسب وکارهای ایرانی

مارکتینگ تکنولوژی در خدمت کسب وکارهای ایرانی

ابرنت: با مزدک پاکزاد هم بنیان گذار و مدیر عامل شرکت اسمارتک گفت و گو کردیم تا ببینیم در بین جولان غول های خارجی این تکنولوژی در شرکت های ایرانی، چطور این شرکت ایرانی جای خودرا باز کرده است.



به گزارش تجاری خبرگزاری مهر، دنیایی را تصور کنید که کسب وکارها با شناخت نیاز شما، ارتباطی درست و هوشمندانه با شما برقرار می کنند و در زمانی که برایتان مناسب می باشد، پیامی که دقیقا چاره ای برای نیاز شماست را بوسیله راه ارتباطی درست به شما می رسانند. دنیایی که از تبلیغات صرف و فله ای به دنیایی پا می گذارید که بجای این که تحت حمله پیام های تبلیغاتی بیهوده، غیرهدفمند و محصول محور قرار بگیرید، پیام های کسب وکار برای شما هدفمند، مناسب دغدغه و راهکار محور است. این دنیا چندان هم دور از دسترس نیست و بواسطه ی ابزارهای مارکتینگ تکنولوژی که این روزها خون تازه ای به فضای دیجیتال مارکتنیگ دمیده اند امکان پذیر شده. دنیایی هدفمند و هوشمند که کسب وکار با بهره گیری از آن هزینه های تبلیغاتی خودرا هوشمند مدیریت و با کاربر ارتباطی پایدار و ریشه دار برقرار می کند. در ایران، تا همین چند سال پیش دانش تکنولوژی بازاریابی، در انحصار سرویس دهنده های خارجی بود ولی حالا شرکتی نوپا و دانش بنیان داخلی با کلی جوان خلاق و پرانگیزه سر برآورده که این خدمات پیشرفته را برای متقاضیان داخلی که اغلب ابرشرکت های کسب وکار ایران هستند، فراهم نموده است. با مزدک پاکزاد هم بنیان گذار و مدیر عامل شرکت اسمارتک گفت و گو کردیم تا ببینیم در بین جولان غول های خارجی این تکنولوژی در شرکت های ایرانی، چطور این شرکت ایرانی جای خودرا باز کرده و حالا رقیبی سرسخت برای آنهاست. گفت وگوی جذابی است که جواب بسیاری از سوالاتی که در این عرصه دارید را می توانید تا انتهای این مصاحبه پیدا کنید. آقای پاکزاد؛ اسمارتک از کجا آغاز نموده و چه خدمات جدیدی ارائه می دهد؟ اواخر سال ۹۶ با هدف بهبود تعامل بین کسب وکارها با مشتریان شان و ارتقاء کیفیت ارتباط با مشتریان، تولید محصولات نرم افزاری را شروع کردیم. کیفیت ارتباط به این معناست که بجای ارتباط یک طرفه عرضه کننده با مشتری، جنس این ارتباط دوطرفه بشود. این ارتباط مبتنی بر شناخت اختصاصی است. یعنی جنس ارتباط فروشنده با دو مشتری مختلف، متفاوت بوده و بر طبق خواسته ها، نیازها و سلیقه ی او تغییر می کند و پیامی که مشتری در این ارتباط به آن نیاز دارد را دریافت می کند. شناخت تخصصی نیاز ویژهی هر مشتری، ابزار مبتنی بر تکنولوژی و دانش بنیان می خواهد. در داخل کشور ما این ابزار به شدت کم بوده و خلاء آن احساس می شد و همین طور سرویس دهنده های خارجی موجود در بازار ایران در این عرصه، بسیار کمتر از نیاز بازار بودند. ما در اسمارتک، در حال حاضر در حوزهی تکنولوژی بازاریابی، با پلت فرم اتوماسیون بازاریابی inTrack، شبکه تبلیغات هوشمند AdVerge، سامانه مدیریت افیلیت مارکتینگ Affillio و پلت فرم داده های مشتریان deepin خدمات جامع و متنوعی را به کسب وکارها ارائه می دهیم. تصاحب سهم بازار آن هم در یک برههی سه ساله و جلب اعتماد ابرشرکت ها چگونه اتفاق افتاد؟ در سال ۹۷ بیشتر درگیر توسعه محصول و ساخت پلت فرم و کارهای زیرساختی بودیم و اگر برگردیم به آن سال ها، دشواری های زیادی را بواسطه افزایش ناگهانی نرخ دلار و ناپایداری های شدید حاصل از آن پشت سر گذاشتیم. اوایل سال ۹۸ موفق شدیم مجوز شرکت دانش بنیان نوع یک بگیریم. به رغم این که محصول مان هنوز بالغ نبود و تیم مان هم کوچک محسوب می شد، اتفاق خوبی برای مجموعه نوپای ما بود. با مطالعه در زمینه مارتک، مارکتینگ اتومیشن و با بررسی محصولات خارجی و بومی سازی آنها بر طبق نیاز کسب وکارهای بزرگ، توسعه زنجیره ای از محصولات در زمینه مارکتینگ تکنولوژی را در دستور کار قرار دادیم و یک محصول اتوماسیون مارکتینگ ایرانی را راه اندازی و محصولات خودرا به مجموعه های برتر ایرانی با تعداد مشتریان زیاد در حوزهی بازاریابی و فروش، عرضه کردیم. در میان ابرمجموعه های طرف مذاکره، به دیجی کالا رسیدیم و با آنکه با خدمت دهنده خارجی قرارداد داشتند، از تیم و محصول ما بسیار استقبال کردند. منظورتان از مشتری زیاد برای شرکت های طرف قرارداد چه مقدار است؟ این محصولات برای شرکت هایی با جامعه هدف میلیونی توسعه داده شده است. البته استفاده از محصول ما برای مجموعه های موسوم به SME با جامعه هدف کوچکتر که حداقل ۵۰ هزار نفر کاربر داشته باشند هم قابل عرضه و استفاده از آن مقرون به صرفه است. ما با شناخت خصوصیات بازار داخلی به سمتی رفتیم که محصول را جهت استفاده کسب وکارهای متوسط و کوچک هم سازگار نماییم. هم اکنون استفاده از این محصولات را به استارتاپ ها سفارش نمی نماییم اما آمادگی آنرا داریم در امتداد توانمندسازی این مجموعه ها با آنها همکاری نماییم و سرویس رایگان در اختیارشان قرار دهیم. بهترین بازدهی محصول اسمارتک در چه میزان از مشتری بروز می کند؟ طبیعی است مشتریان ما هرچقدر کاربر بیشتری داشته باشند، بازدهی شان در بهره برداری از محصول ما افزایش خواهد یافت. در سطح کسب وکارهای بزرگ و ملی، نتیجه به کارگیری محصولات مارتک کاملا ملموس و مشهود است. در مقیاس های یک تا دو میلیونی هم این حس اثربخشی، هم در کاهش هزینه های مارکتینگ و هم در کیفیت اجرا و ارتباط کاملا مشهود خواهد بود. از چه زمانی بازار داخلی، شما را به عنوان یک نمونه موفق و توانا برای جایگزین شدن با رقیب خارجی پذیرفت؟ سال ۹۸ به عنوان سرویس دهنده به دیجی کالا وارد شدیم و شروع این همکاری بر پایه اعتماد به نیروی متخصص داخلی بنا شد و تولیدات ما به مرور جایگزین سرویس دهنده معروف خارجی شد. شروعی که برای ما به شدت چالش برانگیز بود چون نخستین مشتری ما بزرگترین مشتری مان شد. گویا در کنار جهش نرخ ارز، چالش بزرگ دیگری هم در همین مدت کوتاه سراغ تان آمد؛ شیوع کرونا! هم چالش سخت و هم تجربه ای گرانبها؛ در اواخر سال ۹۸ به دوران کرونا وارد شدیم و این که دیگر همه بازار به سمت فعالیت آنلاین سوق پیدا کرد و هر کسی هم که تا آن موقع خرید آنلاین را تجربه نکرده بود به خاطر شرایط جدید بهداشتی، تشویق به برطرف نمودن نیازهایش به شکل آنلاین شد. آزمونی ناگهانی و خارج از پیش بینی بود. خوشبختانه پلت فرم های ما از این آزمون هم سربلند بیرون آمد. ما با تلاش زیاد موفق شدیم با تاکید بر نیروی متبحر و جوان خودمان بر این موج و سونامی غلبه نماییم و تجربه موفقی را با همکاری نزدیک بخش های مختلف دیجی کالا پشت سر گذاشتیم. حقیقت این است که بدون نرمش و همکاری تنگاتنگ دیجی کالا امکان عبور از این جریان پیش بینی نشده وجود نداشت؛ چون اگر بخواهید بدون بررسی و تقویت لازم سیستم را زیر فشار ببرید، کل زیرساخت ها نابود می شود.


منبع:

1401/04/29
12:46:14
0.0 / 5
189
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ابر نت