تلاش بخش خصوصی برای تجاری سازی محصولات دانشگاهی هوش مصنوعی

تلاش بخش خصوصی برای تجاری سازی محصولات دانشگاهی هوش مصنوعی

به گزارش ابرنت رئیس کارگروه تعامل پذیری کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی کامپیوتری درباره جایگاه هوش مصنوعی در ایران و رسیدن به جایگاه ۱۰ کشور برتر در این عرصه، اظهار داشت:  بخش خصوصی که اغلب آنها شرکتهای دانش بنیان هستند، معمولاً از دانشگاه ها آمده اند و در تلاشند محصولات دانشگاهی را تجاری سازی کنند یا این که مطابق نیاز صنعت محصولات را سفارشی کنند، اما حالا این بخش دارای مشکلاتی است و با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند.


سید محمدباقر سجادی، در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به بیانات رهبری در خصوص قرارگیری در میان ۱۰ کشور اول جهان، اظهار نمود: درباره این مورد سه واکنش ازسوی فعالان حوزه هوش مصنوعی شامل دانشگاه و صنعت دیده شد. گروهی معتقد بودند که ساختارهای کشور اجازه چنین پیشرفتی را نمی دهد. گروه دوم که دلسوز هم هستند، معتقد بودند تا وقتی که حاکمیت وارد این عرصه نشود، این هدف، محقق نخواهد شد.
وی افزود: هر چقدر هم که بخش خصوصی تلاش کند باز هم دولت و حاکمیت است که وظیفه اصلی را بر عهده دارد و این گروه در میدان هستند اما معتقدند تلاش هایشان راهگشا نیست و کار اصلی بر عهده حاکمیت است. گروه سوم معتقد بودند که میتوان به این هدف نائل آمد حتی اگر حکومت به خوبی به وظایف خود عمل نکند. یعنی بخش خصوصی آنقدر توانمند است که می تواند این مسیر را با کمک حداقلی دولت پیش ببرد.
مدیرعامل یکی از شرکتهای دانش بنیان فعال در حوزه پردازش متن در پاسخ به این که اثرگذاران اصلی هوش مصنوعی در کشور که مأموریت دارند تا ایران را جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی قرار دهند، چه کسانی هستند، اظهار داشت: هوش مصنوعی همانند بسیاری از حوزه های دیگر فناوری دارای سه ضلع است، حاکمیت، دانشگاه و بخش خصوصی. این سه ضلع با کمک هم بطور قطع می توانند به اهداف بزرگی برسند. با عنایت به این که هوش مصنوعی یک فناوری علمی نوظهور است، نقش دانشگاه بسیار پررنگ است. در بعضی از فناوری ها، افرادی را می بینیم که تحصیلات دانشگاهی هم ندارند اما در آن حوزه متخصص هستند. مثلا برنامه نویسان متخصص زیادی هستند که اصلا دانشگاه نرفته اند. اما در هوش مصنوعی این گونه نیست. حدودا کسی را ندیدم که خبره هوش مصنوعی باشد اما دانشگاه نرفته باشد آن هم تا مقطع ارشد.
دانشگاه ها در حوزه هوش مصنوعی نقش پررنگی دارند
سجادی افزود: وقتی شرکتهای هوش مصنوعی را بررسی می کنید متوجه می شوید که متخصصین آنها در مقطع ارشد یا دکتری تحصیل می کنند. این نشان داده است که نقش دانشگاه بسیار پررنگ است به صورتی که پایه هوش مصنوعی کشور را دانشگاه بنا می کند. بخش خصوصی که اغلب آنها شرکتهای دانش بنیان هستند هم معمولاً از دانشگاه ها آمده اند و در تلاش هستند که محصولات دانشگاهی را تجاری سازی کنند یا این که مطابق نیاز صنعت محصولاتی را سفارشی کنند. میتوان گفت این بخش خصوصی است که پیشرفت هوش مصنوعی را به منصه ظهور می رساند. دانشگاه لجستیک است و بخش خصوصی در خط مقدم. اما هم اکنون این بخش دارای مشکلات زیادی است و با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند.
وی تصریح کرد: ضلع حاکمیت بعنوان بخشی که باید زیرساخت ها را به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری مهیا کند، نقش بسیار تعیین کننده ای دارد، به صورتی که بعضی از صاحب نظران، عدم پیشرفت مورد انتظار در سالهای اخیر را متوجه این بخش می دانند. اما کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده جایگاه خویش را بعنوان موتور محرک، تنظیم کننده، هماهنگ کننده و تسهیل کننده روابط هر سه ضلع حاکمیت، دانشگاه و صنعت در اکوسیستم هوش مصنوعی، می داند.
رئیس کارگروه تعامل پذیری کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی ضمن اشاره به وضعیت شرکتهای هوش مصنوعی، اظهار نمود: به خاطر نوظهور بودن هوش مصنوعی، شرکتهای هوش مصنوعی هم معمولا نوپا و کوچک هستند. هم اکنون شرکتهای بزرگ مخابراتی، بانکی و... واحدهای هوش مصنوعی و علم داده در ساختار خودشان بوجود آورده اند. اما تعداد شرکت هایی که اساس آن هوش مصنوعی باشد اندک است. متاسفانه الان، درآمد این حوزه در کشور ما کم است، بنابراین شرکت هایی که فقط کار هوش مصنوعی انجام می دهند با مشکلات مالی مواجهند. به همین خاطر بعضی از شرکت ها درآمد خودشان را از طرق دیگر تأمین می کنند و در کنار آن، کسب و کار هوش مصنوعی را پیش می برند.
سجادی افزود: پروژه های هوش مصنوعی به طور عمده از سمت حاکمیت تعریف می شود و کسب و کارهای تجاری-تجاری (B2B) کمتر به چشم می خورد و شاید بتوان گفت کسب و کار تجاری-مشتری (B2C) در حوزه هوش مصنوعی اصلاً وجود ندارد. البته این مورد دارای دلایلی است که فقط به یکی اشاره می کنم. صنعت هوش مصنوعی کشور، بیشتر از سمت افراد فنی و فارغ التحصیلان دانشگاه جلو برده می شود. افرادی که بینش تجاری و بازاری خوبی ندارند و همین مساله سبب شده که نتوان محصولات کاربردی و تجاری خوبی در این حوزه توسعه داد.
اقدامات لازم برای پیشرفت قابل توجه در هوش مصنوعی
وی در پاسخ به این که چه اقداماتی باید انجام گیرد تا پیشرفت قابل توجهی در هوش مصنوعی شکل گیرد؟ اظهار داشت: نخستین و مهم ترین مسئله تدوین یک سند چشم انداز و نقشه راه است. تا وقتی که این نقشه وجود نداشته باشد نمی توان پیشرفت را سنجید و ارزیابی کرد. اصلا نمی دانیم می خواهیم به کجا برویم و مهم تر از همه این که نمی توان هم افزایی میان بازیگران این حوزه ایجاد کرد. هم اکنون نقش دانشگاه به درستی ترسیم نشده است. صنعت نمی داند دقیقا به چه سمتی می خواهد برود؛ هر سمتی که جذابیت مالی آن احساس می شود به آن سمت می رود. حاکمیت هم به فراخور، گاهی اوقات پروژه هایی را تعریف و یا زیرساخت هایی را بوجود می آورد. هیچ یک از این ها در یک برنامه مشخص و هماهنگ حرکت نمی کنند. ازاین رو لزوم دارد که ابتدا این نقشه تدوین شود.
رئیس کارگروه تعامل پذیری کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نصر ضمن اشاره به نقش حاکمیت در این پیشرفت، بیان نمود: حاکمیت نقش ویژه ای دارد. در بیانیه کمیسیون نظام صنفی به نقش های حاکمیت به صورت مفصل پرداخته شده است، البته به صورت کلی مطرح شده و نیاز دارد جزئیات آن تدقیق شود. اما مبحث مهم این است که نباید انتظار عجیب و غریب از حاکمیت داشت. مثلا ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم حاکمیت به تنهایی سند چشم انداز را تدوین کند. می توانیم انتظار داشته باشیم که برای این مورد بودجه تصویب کند اما تحقق این مورد کار دولت نیست.
سجادی اضافه کرد: دو ضلع دانشگاه و صنعت باید وظایف حاکمیت را تعریف کنند. در زمینه هوش مصنوعی نمی توان انتظار زیادی از حاکمیت داشت. دیگر بازیگران می بایست خطوط کلی پیشرفت را مشخص و کلیات وظایف حاکمیت در این حوزه را هم تعیین کنند. آن وقت حاکمیت باید وظیفه خویش را به درستی انجام دهد. گاهی اوقات مطالبه ما از دولت ها و حاکمیت شفاف نیست و آنها نمی دانند دقیقا باید چه کار کنند. همین هم اکنون اگر من را بگذارند مسئول پیشرفت هوش مصنوعی کشور با امکانات و اختیارات تام، واقعا نمی دانم باید از کجا و چگونه شروع کنم. ازاین رو ابتدا باید برای حاکمیت تعیین وظیفه کرد.
وی در پاسخ به این که بار اصلی حرکت هوش مصنوعی به دوش چه کسانی است، اظهار داشت: سوال پر مخاطره ای است. جای شانه خالی کردن را برای هر کسی باز می گذارد. به نظر من همه فعالین این حوزه مسئول هستند. نمی توان گروهی را موثرتر و مهم تر جلوه داد. اگر هر یک از اضلاع سه گانه را پررنگ تر نماییم، دو ضلع دیگر مسئولیت خویش را گردن او می اندازند و او را مقصر جلوه می دهند. ازاین رو همه به یک اندازه مسئول هستند و باید تلاش کنند که این هدف محقق شود. کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده هم به همان اندازه مسئول است و باید تلاش کند تا میان اضلاع، هماهنگی کامل ایجاد نموده و خلاءها را پر کند.




منبع:

1400/09/07
14:29:28
0.0 / 5
394
تگهای خبر: برند , سیستم , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ابر نت