هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول

هوشمندسازی در اولویت برنامه های تحقیق و توسعه همراه اول

ابرنت: باوجود مدت کوتاهی که از تأسیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول می گذرد، این مرکز توانسته اقدامات مهمی در بومی سازی، پایلوت تکنولوژیهای جدید و توسعه اکوسیستم نوآوری در صنعت ارتباطات انجام دهد.


به گزارش ابرنت به نقل از اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، دکتر وحید شاه منصوری سرپرست این مرکز با بیان این موضوع، اینترنت اشیاء و هوشمندسازی را از ارکان برنامه های این مرکز دانست و افزود رویکرد و استراتژی پنج ساله همراه اول و این این مرکز به سمت تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش بنیان مبتنی بر تکنولوژی های دیجتالی دانست. در دنیای امروز این فناوری ها (IoT و 5G و AI) هستند که نشان داده اند می توانند معضلاتی که از قبل بوده را حل کنند. تا حالا هم خیلی از معضلات کشورها با پیشرفت تکنولوژی خیلی آسان تر مدیریت شده اند. بطورمثال با راه اندازی خدمات مبتنی بر تکنولوژی IoT می توان با تعداد زیادی حسگر ارزان یک سری داده به دست آورد که با تحلیل این داده ها تصمیم گیری انجام می گیرد. اینها بدون فناوری میسر نیست. تجربیات جهانی هم نشان داده که به کمک این فناوری ها و با هزینه منطقی، دستاوردهای بزرگی در رفع معضلات ملی می توان به دست آورد. وی در مورد رویداد جایزه سال هوشمندسازی و خاصیت هایی که ایده های منتخب در آن باید داشته باشند گفت ما چند تا اصل داریم برای این ایده ها؛ اول این که ایده به تنهایی کاربردی ندارد و صاحبان ایده باید تیم قوی، سوابق در رابطه با راهکار پیشنهادی و مدل کسب وکار یا مدل تجاری مشخص برای آن ایده هم داشته باشند. ایده حتما باید مدل تجاری داشته باشد و حتما فناوری نوین در آن بکار رفته باشد. فناوری نوین مدنظر هم IoT و 5G و هوش مصنوعی است. ایده ها باید قابلیت بهره مندی از مزایای نسبی اپراتور و مزایای رقابتی اپراتور مخابراتی را داشته باشند و نیز مقیاس پذیر و قابل تکرار باشند. این که نمونه اولیه و MVP هم داشته باشند الزامی نیست ولی امتیاز بهتری می گیرند. سرپرست مرکز تحقیق و توسعه همراه اول همین طور افزود راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر تکنولوژی های سه گانه فوق که دارای نوآوری بوده و قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند، به همراه طرح تجاری در مرحله داوری بررسی خواهند شد و انتخاب انجام می شود. دکتر شاه منصوری در مورد پروسه تجاری سازی ایده ها و محصولات گفت این نخستین تجربه برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران است. در حقیقت این جایزه مثل اعتباری است که برای یک قرارداد در نظر گرفته شده باشد. این قرارداد میان شرکت پیشنهاد دهنده راهکار و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول منعقد می شود و پروپوزال برنده بعنوان پیوستی برای آن قرارداد خواهد بود. در قالب این قرارداد، راهکار پیشنهادی توسعه میابد و به کمک همراه اول به اجرا در می آید. عملا بجای این که RFP تعریف نماییم و مناقصه هایی برای دریافت راه حل ها برگزار نماییم، برنده این رویداد برنده مناقصه شمرده می شود و پس با برنده برای تهیه محصول وارد مراحل عقد قرارداد می شویم. این قرارداد با مرکز تحقیق و توسعه همراه اول خواهد بود و هدف آن توسعه سلوشن برای رفع یک معضل ملی به کمک همراه اول است. سرپرست مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در انتهای گفتگو به اهمیت توجه نهادهای اثرگذار و تصمیم گیر در هر حوزه اشاره نمود و افزود فرض کنید در زمینه مدیریت مصرف انرژی اگر صورت مسأله برای وزارت نیرو یا بطورمثال بخش مدیریت مصرف انرژی مطرح باشد و سبب حضور این نهاد گردد، بسیار مؤثر است. در حقیقت اگر هرکدام از وزارتخانه ها، سازمانها و نهاد شهرداری در زمینه مرتبط پای کار باشند به حل معضل مربوط به خودشان کمک می نماید. وی در مورد شناسایی حوزه ها و چالشهای منتخب برای این رویداد با اعلان اینکه ده حوزه و چالش برای دریافت ایده ها در نظر گرفته شده است، افزود عملی کردن ایده ها بطور قطع نیاز به حضور جدی و مؤثر نهادهای در رابطه با هریک دارد. اما همراه اول تامین بودجه توسعه راه حل های فناورمحور را متقبل شده است و بار سرمایه ها و بودجه ها از دوش سازمانها و نهادها برداشته شده است و پس امیدواریم که با استقبال نهادهای مرتبط خصوصاً در شروع دولت جدید روبرو باشیم. قدم اول هم فکر می کنم این باشد که هر نهاد بعنوان متولی در یک رویداد Reverse Pitch به خوبی بتواند نیازها و دغدغه های چالش در رابطه با خودش را بیان کند و شرکت کننده ها را در آن حوزه راهنمایی کند. در حقیقت آن نهاد باید با حس مالکیت نسبت به راهکار ها وارد موضوع بشوند. راهکارهای پیشنهادی شرکتها از سمت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در نهایت حمایت خواهند شد. البته یک لطمه شناسی لازم است در مورد حمایت های قبلی نهادی مثل معاونت علمی انجام بشود؛ چونکه قبلا هم رویدادهایی را برگزار یا حمایت کرده اند ولی پروژه های نهایی در چرخه حل معضل نیفتاده است.


منبع:

1400/06/12
14:16:27
0.0 / 5
870
تگهای خبر: ارتباطات , اینترنت , برند , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ابر نت