رئیس پژوهشگاه فضای مجازی:

لزوم راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای اسلامی

لزوم راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای اسلامی

ابرنت: سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی بر لزوم راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای منطقه، اسلامی و کشورهای همسو تصریح کرد و اظهار داشت: حکمرانی غیر مشارکتی فضای مجازی، محکوم به شکست است.



به گزارش ابرنت به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، عبدالحسین کلانتری در نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک که با محوریت «فضای مجازی و دولت آینده» برگزار شد، با اشاره به اینکه فعالان فضای مجازی می توانند در راه شعار «تحول» دولت سیزدهم نقش ویژه و محوری ایفا کنند، عنوان کرد: البته فرصت برای محوریت فضای مجازی مدتها است که در کشور پیش آمده و تمهیدات، تدابیر، احکام و حتی فرمایشات رهبر معظم انقلاب هم بر این مورد دلالت داشته است.
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی افزود: ایشان انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی را به مبحث فضای مجازی پیوند زدند و آنرا محور تحولات جهان و جامعه پیش رو دانستند و از اعضای شورایعالی فضای مجازی و از مسؤلان مرکز ملی و دولت خواستند تا از منافع کثیر این فضا با مدیریت صحیح استفاده کنند. اما مواجهه سیاسی، پرحاشیه و تک بعدی با این مورد سبب شد که از این فرصت ها به درستی استفاده نشود و حتی بعضی از آن فرصت ها تبدیل به تهدید شوند؛ تهدیداتی که کمک به رفع و حل آنها کم هزینه نیست.
وی اظهار داشت: برای نمونه آیا امروز مهاجرت این همه کاربر و خدمات وابسته به آنها و کسب و کار آنها از پلت فرم های خارجی کار ساده ای است؟ یا حتی اگر قرار باشد مذاکره ای با این پلت فرم ها صورت گیرد و آنها مسئولیت پذیر شوند؟ این کار چند سال پیش راحتتر بود یا الان که تعداد زیادی از کاربران ایرانی از آن استفاده می کنند؟ اینها مواردی از فرصت سوزی بود که کارها را سخت و دشوار می کند. اما به هر ترتیب باید برای آنها چاره ای اندیشید و این فضا را به نفع مردم و زندگی و کسب و کار مردم تغییر داد.
فضای مجازی تنها به وزارت فاوا تقلیل نمی یابد
کلانتری با تکیه بر این که فضای مجازی همچنان سرشار از فرصت های بی شمار است، اضافه کرد: ظرفیت های عظیمی در کشور وجود دارد که ما را به فرصت های تحولی فضای مجازی خوشبین می کند. به صورتی که استفاده درست از این ظرفیت ها و فرصت ها نه تنها فضای مجازی، بلکه کل جامعه، کشور، ارکان و نهادهای آنرا متحول خواهد نمود. این فضا می تواند محور تحول دولت و جامعه در گام دوم انقلاب باشد و به تحقق شعارهای انقلاب و اهداف چشم اندازی کشور کمک نماید.
وی ضمن اشاره به این که فضای مجازی و فناوری های وابسته به آن، همچنانکه انقلاب صنعتی محور تحولات جامعه حاضر بود و تمامی ارکان و نهادهای آنرا بازطراحی کرد، محور تحولات جامعه پیش رو است، عنوان کرد: بر اساس این نگاه، کوشش در جهت تحقق مدل پایداری از تحول دیجیتال و استفاده از ظرفیت ها و فرصت های آن، جایگاه ما را در مناسبات جهانی دگرگون خواهد نمود و حتی به رفع عقب ماندگی دوره صنعتی شدن که در مقاطعی منجر به وابستگی ما شد، هم کمک خواهد نمود.
دانشیار دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فضای مجازی تنها به وزارت فاوا تقلیل نمی یابد بلکه محور و پیشران مهم تحول دولت آینده در همه وزارت خانه ها و دستگاه ها فضای مجازی خواهد بود. بر اساس این نگاه، حوزه وظایف و مأموریت ها و ساختار و روال های کاری وزارت خانه ها باید بازتعریف شوند.
برنامه تحول دیجیتال دستگاههای اجرایی عرضه شود
وی ضمن اشاره به تدوین کلیات تحول دیجیتال از جانب پژوهشگاه و مرکز ملی فضای مجازی به تفکیک وزارت خانه ها اظهار نمود: این موارد طی نامه های تفصیلی برای هر بخش به وزرای مربوطه ارسال شده حتی شورایعالی در حوزه فرهنگ و آموزش، دستگاههای مربوطه (وزارت ارشاد، وزارت آموزش عالی و وزارت آموزش و پرورش) را مکلف کرد که در مدت ۶ ماه برنامه تحول دیجیتال دستگاه خویش را ارائه نمایند. جز وزارت ارشاد، دو وزارت خانه دیگر سندی عرضه ندادند.
رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با تکیه بر این که تحول دیجیتال یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است، خاطرنشان کرد: فرصت سوزی و تعلل در این راه در نهایت موقعیت راهبردی ما را در منطقه و جهان تنزل خواهد داد. ضمن آنکه این تحول، فرصت ها و منابع جدید و فراوانی را پیش روی دولت خواهد گذاشت و از طرفی هزینه های دولت را در بسیاری زمینه ها کاهش خواهد داد.
به گفته وی، با اجرای طرح تحول دیجیتال به مثابه پلت فرم و حکمرانی درست، ظرفیت های تحلیلی، نظارتی، مدیریتی و برنامه ریزی دولت به نحو بی نظیری ارتقا خواهد یافت. ازاین رو دولتی کوچک، اما هوشمند شکل خواهد گرفت؛ دولتی که با قدرت نرم و انضباطی حکمرانی می کند.
لزوم رویکرد متفاوت دولت سیزدهم به فضای مجازی
وی افزود: دولت سیزدهم باید بر طبق این نگاه که فضای مجازی و فناوری های وابسته به آن محور تحول دولت و جامعه آینده تلقی می شوند، رویکرد متفاوتی به این فضا داشته باشد و اقدامات خاصی را انجام دهد. اولین رویکرد، انتخاب فرد و نهادی بعنوان مسئول پیگیری تحقق دولت دیجیتال و تحولات لازم در این حوزه از جانب رئیس جمهور آینده است. به صورتی که این تحول در تمامی ارکان دولت و تمامی دستگاه ها و وزارت خانه های دولتی پیگیری شود.
کلانتری اقدام دیگر را تقویت و اهمیت دادن به جایگاه شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی بعنوان معین دولت و نه رقیب دانست و عنوان کرد: طی این سال ها، شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی بسیار نادیده انگاشته شدند. تا آنجا که مرکزی که قرار بود قرارگاه فضای مجازی باشد، بعد سال ها توانسته ۱۳ نیروی رسمی داشته باشد و در حقوق کارکنان خود هم می ماند.
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی اضافه کرد: تقسیم کار شفاف میان دستگاه ها و نهادهای مختلف در مبحث حکمرانی فضای مجازی و به صورت خاص ارتباط میان وزیر ارتباطات و شورایعالی و مرکز ملی فضای مجازی و حتی مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادها و دستگاه ها هم از دیگر چالش هایی است که به شکلی دولت سیزدهم باید آنرا مشخص نماید.
وی تکمیل شبکه ملی اطلاعات را اقدام پر اولویت و مهم دیگر عنوان و خاطرنشان کرد: لایه محتوا و خدمات ارتباط مستقیم با کاربر دارند و نقطه اهرمی تحول در حکمرانی فضای مجازی می باشند که به تدریج سایر لایه ها را هم متحول خواهند کرد.
وضعیت حکمرانی داده در کشور ما مشخص نیست
کلانتری رویکرد دیگر را که جز تعهدات دولت بر مبنای مصوبه شورایعالی فضای مجازی است، افزایش حجم اقتصاد دیجیتال و توجه ویژه به کسب و کارهای دیجیتال در تمامی حوزه ها و دستگاههای دولتی عنوان نمود و اظهار داشت: سوال این است که چون که وضعیت حکمرانی داده در کشور ما معلوم نیست و اقتصاد مبتنی بر داده یا همان data driven economy در کشور شکل نگرفته است. در حالیکه حجم زیاد درآمد پلت فرم های بزرگ از همین ناحیه است. برای این منظور ضمن تجمیع یا شبکه ای کردن داده ها در کشور، باید سطوح و شرایط دسترسی را برای بخش خصوصی روشن کرد تا بر آن اساس اقتصاد این حوزه رشد کند.
دانشیار دانشگاه تهران با تکیه بر حفظ حریم خصوصی اظهار داشت: تنظیم و عرضه سند یا لایحه ای در اینباره می تواند خیلی از دغدغه های کاربران را برطرف سازد و پیشرانی برای رونق پلت فرم های داخلی باشد. در این میان تغییر رویکرد در حکمرانی فضای مجازی هم از نکات مهم دیگر است. حکمرانی بالا به پایین و غیر مشارکتی فضای مجازی، محکوم به شکست است؛ ازاین رو نه تنها بر مبنای آموزه های انقلاب اسلامی و مردم سالاری دینی، باید از مشارکت همه بخش های مردمی و خصوصی برای حکمرانی فضای مجازی استفاده کرد، بلکه باید در تنظیم لوایح قانونی و سندهای مصوب شورایعالی فضای مجازی هم از تمامی ظرفیت های مشارکتی کمک گرفت.
وی با اشاره به اینکه گفتگو می تواند خیلی از مسائل این حوزه سیاست زده را کاهش داده و ابتکار عمل را از دست معاندین نظام بگیرد و بهانه ای به دست آنها ندهد، تصریح کرد: با وجود تمامی ایرادات و مشکلاتی که فضای مجازی کشور دارد و به همین علت رهبری فرمودند «از برخی جهات رها است»، فضای مجازی کشور توان آنرا دارد که در سطح منطقه و کشورهای همسو ایفای نقش کند.
لزوم زمینه سازی برای فعالیت فرامرزی پلت فرم های ملی و بومی
سرپرست پژوهشگاه فضای مجازی یکی از اقدامات مهم دولت آینده را زمینه سازی برای فعالیت فرامرزی پلت فرم های ملی و بومی و راه اندازی پلت فرم های مشترک با کشورهای منطقه و اسلامی و کشورهای همسو دانست. بدین طریق اندازه کار وسیع تر شده و کاربر و بازار که لازمه بقا و رشد پلت فرم است، رشد می کنند، ضمن آنکه انتقال دانش و تجربه صورت می گیرد و از انحصارات جهانی کشورهای سلطه گر کاسته خواهد شد.
کلانتری اظهار داشت: در صورت عدم انجام این اقدامات ظرفیت های حکمرانی به شدت کاسته می شود و با یک دولت توخالی مواجه خواهیم بود که اختیاری در فضای مجازی نداشته و در این فضای رها و ول، دیگران حکمرانی می کنند.


منبع:

1400/05/12
11:45:39
0.0 / 5
203
تگهای خبر: آموزش , ارتباطات , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ابر نت