برنامه اپراتورهای ثابت برای ورود به حوزه 5G
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه برای اپراتورهای ثابت بی سیم یک نقشه راه در نظر گرفتیم تا بتوانند وارد حوزه های 5G شوند و منابعی که دارند را با اپراتورها به اشتراک گذارند، اظهار داشت: این برنامه برای دارندگان پروانه FWA، گزینه خوبی برای ورود به حوزه های 5G است.
به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، عمده ترین فعالیت رگولاتوری تدوین پیش نویس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است. ازاین رو حسین فلاح جوشقانی -رئیس رگولاتوری- درباره رویکردهای رگولاتوری در حوزه مقررات گذاری ICT اظهار نمود: در چهار سال قبل نگاه رگولاتوری بخصوص در مناطق کم برخوردار نگاه توسعه گرایانه بود. به علت وجود همین نگاه، در دوران انتشار کرونا با بحران روبه رو نشدیم و در اغلب روستاهای کشور سرویس باکیفیت ارائه می شود و دانش آموزان و دانشجویان روستایی از آموزش مجازی بهره مند هستند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: یکی از اقدامات اساسی اصلاح مقررات در ارتباط با ۳ درصد سهم USO (خدمات عمومی الزامی ارتباطات و فناوری اطلاعات)، از درآمد اپراتورهاست که قبلاً توسط پیمانکار در مناطق روستایی و کمتر برخوردار برای ایجاد ارتباطات هزینه می شد.
فلاح جوشقانی با اشاره به اینکه وقتی زیرساخت هایی وجود دارد بهترین، ارزان ترین و سریع ترین راه، به اشتراک گذاری آنهاست، اظهار داشت: در تمام دنیا هم همین کار را می کنند و این که پیمانکارها خودشان باردیگر شبکه ایجاد کنند سبب افزایش چندبرابری قیمت سرویس ها می شد. از همین رو در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مصوب شد که سهم USO به صورت مستقیم توسط اپراتورها در حوزه توسعه روستایی هزینه شود تا اپراتورها بتوانند از راه شبکه خود یا از راه شبکه اپراتورهای دیگر توسعه روستایی را ایجاد کنند.
دسترسی ۱۰۰ درصدی روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات
وی با اشاره به اینکه برپایه قانون برنامه ششم، ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید تا آخر برنامه به شبکه ملی اطلاعات به صورت پهن باند دسترسی داشته باشند، اظهار نمود: در صورتیکه این آمار هم اکنون بالای ۹۰ درصد است و تا آخر دولت این رقم را به ۱۰۰ درصد خواهد رسید. علاوه بر این، در سال گذشته، عنوان شد که اگر مبالغ مشخص شده از درآمد اپراتورها که در بودجه پیشبینی شده است محقق شود تا سقف ۴ درصد آن در حوزه زیرساخت های ارتباطی در مناطق روستایی و دورافتاده هزینه شود.
رئیس رگولاتوری درباره مقررات گذاری ارتباطات ثابت بیان نمود: در حوزه ارتباطات ثابت هم با عنایت به مقررات موجود به مقررات جدید نیاز نبود بلکه بیشتر بحث اجرایی شدن مقررات موجود مطرح بود. علاوه بر این، تا جایی که در توان رگولاتوری بود در حوزه تسهیل تعامل با سایر نهادها و دستگاه ها مانند گمرک، بانک مرکزی و... به اپراتورها کمک کرده ایم تا منابع ارزی آنها تامین گردد و بتوانند توسعه پیدا کنند.
فلاح جوشقانی همینطور تصریح کرد: در حوزه اپراتورهای ارائه دهنده خدمات، رویکرد این بود که اپراتورها به اشتراک گذاری منابع ترغیب شوند. البته مساله چندوجهی بودن این تعاملات دلیل کند بودن روند این مورد است، چونکه علاوه بر تعامل اپراتورها با یکدیگر، آنها باید با نهادهای دیگر هم تعامل داشته باشند.
کاهش هزینه های زیرساخت و پهنای باند برای اپراتورها
طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با تکیه بر کوشش برای کاهش هزینه ها اظهار داشت: در حوزه کاهش هزینه ها تا جایی که به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط می شد در سه مرحله هزینه های زیرساخت و پهنای باند را برای اپراتورها کاهش داده ایم. تمام این اقدامات سبب شده با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه نوسانات ارز، تورم، تحریم وجود داشت، هزینه های کاربران افزایش نداشته باشد. بحث دیگر تسهیل در اشتراک منابع و اقتصاد اشتراکی بود که رگولاتوری تلاش در تسهیل گری در این عرصه داشته است تا هزینه ها کنترل شود.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضمن اشاره به فناوری 5G FWA بیان نمود: یک مبحث مهم دیگر بحث اپراتورهای ثابت بی سیم است که یک نقشه راه برای دارندگان این پروانه در نظر گرفتیم تا بتوانند وارد حوزه های 5G شوند و منابعی که دارند را با اپراتورها به اشتراک گذارند تا پس از چند سال بتوانند به یک اپراتور موبایل تبدیل شوند. این برنامه برای دارندگان پروانه FWA، گزینه خوبی برای ورود به حوزه های 5G است.
فلاح جوشقانی افزود: در چند سال قبل بحث ۴G را بسیار جدی دنبال کردیم و نگاه کمیسیون و رگولاتوری به این تکنولوژی نگاه ویژه ای بوده است و تلاش کردیم همگام با دنیا، در داخل کشور در حوزه ۵G پیش برویم بر این اساس برای نخستین بار در حوزه ۵G با کمک همه ذی نفعان مطالعات پیش از ورود فناوری انجام و نقشه راه برای آن ترسیم شده است. البته بستر آن قبلا با مبحث بی طرفی فناوری در پروانه ها فراهم شده بود.
وی ضمن اشاره به ضرورت تغییر در مقررات گذاری و نهادهای مقررات گذار در دنیا همزمان با تغییر فناوری ها، بیان نمود: هم اکنون مانند نسل پنجم فناوری، نسل پنجم رگولاتوری هم مطرح است. نسل پنجم رگولاتوری لزوماً در امتداد نسل چهار نیست. برپایه شاخص ها و رتبه بندی اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU)، رگولاتوری ایران در آستانه ورود به نسل چهار رگولاتوری است و از آنجائیکه نسل پنج، در امتداد نسل چهار نیست الزامی وجود ندارد که ما حتما نسل چهار را رد نماییم تا بتوانیم وارد نسل پنجم شویم.
تمرکز روی رگولاتوری مشارکتی
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: تمرکز اصلی رگولاتوری نسل پنج، رگولاتوری مشارکتی (cooperative regulatory) است که با عنایت به فناوری های نوین مانند 5G و IOT، مبحث تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، لزوم مشارکت رگولاتوری های حوزه های مختلف با یکدیگر را مطرح کرده است که در چند سال قبل تلاش کرده ایم وارد این حوزه شویم.
فلاح جوشقانی افزود: برای مثال ورود شرکتهای IT به حوزه بورس، نتیجه پیاده سازی رگولاتوری مشارکتی با حوزه بازار سرمایه بود، با وزارت نیرو بعنوان رگولاتوری حوزه انرژی هم تعاملات خوبی داشتیم تا بتوان از زیرساخت های برق برای توسعه ICT و بالعکس استفاده نماییم. جلساتی با بانک مرکزی، بورس، حوزه انرژی، شهرداری ها برگزار کرده ایم. رگولاتوری در حوزه ICT از آن حوزه هایی است که به صورت مداوم در حال تغییر و تحول است و لازم است که ما هم همگام با آن تغییر نماییم. البته رگولاتوری سایر حوزه ها هم باید راه های گفتگو را باز و با ما همکاری کنند.
وی درباره بحث رگولاتوی مشارکتی در سطح بازیگران عرصه ICT با عنایت به ساختار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات بیان نمود: در چند سال قبل ارتباط خوبی میان بخش های خصوصی فعال در این عرصه داشتیم. رگولاتوری با سازمان نظام صنفی کامپیوتری ارتباط خیلی خوبی دارد. در عرصه تولید تجهیزات مخابراتی با سندیکای صنعت مخابرات، که تشکل صنفی این حوزه است، ارتباط خوب و تنگاتنگی داریم و تلاش می نماییم از نظرات آنها در مقررات گذاری بخش های مختلف استفاده نماییم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات افزود: علاوه بر این، بنا به دستور وزیر ارتباطات از نظام صنفی کامپیوتری، بعنوان تشکل صنفی بخش خصوصی، یک عضو صاحب نظر در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات حضور دارد. در تمام کمیسیون های تخصصی فرعی، که در تدوین پیش نویس مقررات مشارکت دارند، حداقل دو نماینده از نظام صنفی حضور دارد.
فلاح جوشقانی اظهار داشت: بعلاوه در تصمیم سازی ها و مقررات کمیسیون حتما پیش از طرح مبحث در صحن اصلی کمیسیون در کمیسیون های تخصصی از اپراتورها بر حسب ارتباط موضوع، نظرخواهی شده و نظرات تا حد ممکن اعمال می شود. تلاش کردیم مشارکت بین دولت و بخش خصوصی را ایجاد نماییم تا مقرراتی که وضع می شوند جامعیت و شمولیت بیشتری داشته باشند البته بدون شک نمی توان همه را راضی کرد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب