سرنوشت كاهش تعرفه اینترنت سال آینده مشخص می شود
به گزارش ابرنت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن اشاره به کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت برای اپراتورها، اظهار داشت که تأثیر این تغییرات بر تعرفه نهایی مشترکان را بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده می بینیم.
به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی امروز در حاشیه سومین رویداد «هفته ایران دیجیتال» و ششمین «نمایشگاه اینترنت اشیا ایران» در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال کاهش قیمت اینترنت با افزایش رشد ترافیک، با اشاره به اینکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه زیرساخت را کاهش دادیم، اظهار نمود: در ارتباط با اینکه تعرفه نهایی مشترکان چه تغییری می کند، بر مبنای مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال آینده تاثیرش را می بینیم، اما گام اول که کاهش ۳۰ درصدی تعرفه زیرساخت بوده، انجام شده است.
وی ضمن اشاره به عدم محاسبه تعرفه نیم بها برای تعرفه داخلی توسط اپراتورها و اعتراض ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) نسبت به این مورد و راه اندازی سایتی برای ثبت شکایت کاربران درباره ترافیک اینترنت بیان نمود: نیازی به گزارش ساترا نیست و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این مورد را بررسی می کند و اصلا ساترا یک سازمان قانونی برای این کار نیست.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره روند تبدیل ADSL به VDSL و وعده واگذاری پنج میلیون پورت تا آخر سال بیان نمود: مخابرات ایران این فرایند را متوقف کرده و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات این مورد را پیگیری می کند، مصوبه ای را برای طرح در کمیسیون تنظیم می کنند که بابت عدم اجرای مصوبه بیت استریم، جرایم سنگینی برای مخابرات داشته باشد.
در توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات تاخیر داریم
آذری جهرمی همینطور در سخنرانی خود در رویداد «هفته ایران دیجیتال» با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات در ایران بنا بر گواهی های ITU در سه دوره متوالی بالاترین نرخ رشد را به خود مختص کرده است، اضافه کرد: اما توسعه کاربردهای جدید فناوری اطلاعات با تاخیر صورت می پذیرد. بخشی از این تاخیر منطقی و قسمتی دیگر مقاومت در مقابل تغییر است و شیوه های سنتی در مدیریت همچنان وجود دارد. در حالیکه با کاربردهای جدید فناوری اطلاعات، تحول جدی در مدیریت صورت می گیرد. هر جا مسائل، وابسته به بخش خصوصی باشد کار با سرعت بیشتری پیش می رود اما زمانی که کارها در دست دولت و نهادهای عمومی قرار می گیرد، سرعت کمتر است.
وی با اشاره به اینکه همواره در دستگاههای دولتی در مقابل تغییر مقاومت وجود دارد، اظهار نمود: البته این مورد منحصر به ایران نیست و یک مسئله جهانی است و آنرا بعنوان انتقاد مطرح نمی کنم، اما اعتقاد دارم کاربردهای جدید باید در داخل کشور به کسب و کار تبدیل شوند. در نمایشگاه امروز شاهدیم که کسب وکارهای در رابطه با حوزه فناوری اطلاعات در کاربردهای اقتصاد دیجیتال شکل گرفته است. شرکتهای گوناگونی در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی کار کردند و بازاری به دست آوردند، مواردی که سه سال پیش در حد ایده بود و امروز به کسب و کار تبدیل گشته است که در راه رشد قرار دارند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه مرحله بعدی، سیاست گذاری است، اظهار داشت: تبدیل شدن به حوزه کاربردهای اقتصاد دیجیتال، چند حوزه را هدف گذاری کردیم. یکی مدیریت هوشمند شهری بود که شهرداری تهران و مشهد زیرساخت های خوبی را پیش بردند و اگر شرکت ها امروز کسب وکاری دارند، در حوزه مدیریت هوشمند شهری عمده فعالیت ها در تهران، مشهد و کیش است. این موارد باید توسعه پیدا کند و کلان شهرهای دیگری هم پروژه شهر هوشمند خویش را پیش ببرند. ما با شهرداری های تهران، مشهد و کیش تفاهمنامه هایی داشتیم که بر مبنای آن کسب وکارهایی هم شکل گرفته است.
آذری جهرمی ضمن اشاره به کاربرد فناوری اطلاعات در حوزه کشاورزی بیان نمود: در حوزه کشاورزی تفاهمنامه ای دو سال قبل با وزیر کشاورزی امضا کردیم که به کارگیری فناوری اطلاعات را در حوزه کشاوزی تسهیل نماییم اما این پروژه پیش نرفت، با وجود اینکه پایلوت های خوبی اجرا شده اما با عنایت به چالش های تحریم و درگیری مدیران برای تأمین کالا جزو سیاست ها و برنامه های اساسی وزارت جهاد کشاورزی نبوده است و باید پیگیری بیشتری شود.
ایجاد کمیسیون تنظیم مقررات سلامت دیجیتال
وی درباره سلامت الکترونیک هم توضیح داد: سلامت الکترونیک از موضوعاتی بود که ما برای آن تفاهمنامه هایی امضا کردیم، بخش هایی برای پیاده سازی سلامت الکترونیک کار پیش رفته اما در حوزه سلامت دیجیتال خوب پیش نرفتیم. شاید انحصارگری بخش سلامت ما اجازه ورد استارت آپ ها را به این حوزه نمی دهد. علیرغم این در جلسه ای که وزیر بهداشت داشتیم، تفاهم شده که شبیه به کمیسیونی که ما در حوزه تنظیم مقررات و ارتباطات داریم، نهاد تنظیم مقررات سلامت دیجیتال در کشور به ریاست وزیر بهداشت و عضویت بعضی از دستگاه ها و بخش خصوصی ایجاد شود که به توسعه این حوزه در جهت سیاست گذاری کمک می نماید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذری جهرمی ضمن اشاره به تفاهمنامه ای در حوزه نیرو جهت راه اندازی سیستم های اندازه گیری جریان (میترینگ) بیان نمود: میترینگ دیجیتال در کشور باتوجه به هزینه انرژی در کشور اقتصادی نیست و شاید بنابراین وزارت نیرو پیگیر آن نیست که اینترنت اشیا را در عرضه اندازه گیری های دیجیتال اجرایی کند، البته جزو برنامه های آنها هست اما عملیاتی نشده است و ما باید پیگیری نماییم که در این عرصه به نتیجه برسیم.
آذری جهرمی با تکیه بر رشد کاربردهای دیجیتال در کشور بیان نمود: این رشد جایی است که اقتصاد ما می تواند رشد کند، جایی که فاصله ما با ۶.۵ درصد سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص داخلی در مقایسه با استاندارد کشورهای دیگر که حدود ۱۶ درصد است، فاصله داریم. این ۱۰ درصد فاصله، یعنی بازار بزرگی که پیش روی صنعت دیجیتال کشور قرار دارد و می تواند رشد پیدا کند. ظاهرش یک فاصله عقب ماندگی است، اما باطن آن فرصت بی نظیر برای اشتغال و افزایش بهره وری و حکمرانی مناسب در این حوزه می باشد.
به خصوصی سازی مخابرات ایراداتی وارد است
ایشان در ادامه ضمن اشاره به نسل پنجم ارتباطات، اظهار نمود: با تمام مشکلاتی که وجود دارد ما نمی توانیم تلاشهای شرکت مخابرات را در توسعه ارتباطات در کشور نادیده بگیریم. به خصوصی سازی مخابرات ایراداتی وارد است، اما این ناقض تلاشهای مخابرات نیست. هر جایی که مخابرات حرکت می کند توسعه فناوری در ایران شکل می گیرد و هر جا حرکت نمی کند، حرکت ها متوقف می شود و این همان انحصار ذاتی است که وجود دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: مشکل مخابرات این است که سال ها قبل در مخابرات بر مبنای یک تصمیم اشتباه، جداسازی موبایل و شبکه ثابت صورت گرفت، یک بخش سودده در حوزه موبایل تعریف شده و بخش غیرسودده در حوزه ثابت تعریف شده است و بعنوان دو کسب و کار مختلف به آنها نگاه می شود و همواره بحث این است که فعالان بخش ثابت می گویند درآمدها، کفاف سرمایه گذاری ها را نمی دهد.
آذری جهرمی با اشاره به اینکه تصمیم های غلطی برای سرمایه گذاری گرفته شده، اما مسیر FMC (ترکیب خدمات ارتباطی ثابت و سیار) یک مسیر بازگشت ناپذیر است، اظهار داشت: هم اکنون دو Core شبکه، دو سرمایه گذاری مستقل و دو هزینه برای نگهداری و پاسخگویی به مخاطب در بخش ثابت و سیار صورت گرفته است. ظرفیت شبکه همراه اول امروز از ظرفیت مخابرات ایران خیلی بیشتر است، ما در زمان مدیریت قبلی مخابرات، شبکه WLL را با ۷۲۰۰ سایت در سرتاسر به ظرفیت موبایل متصل کردیم. این به روزرسانی، درآمد مخابرات را ۴۰ درصد افزایشداد و باعث رفاه مردم شد، یعنی هم به سود مردم و هم به سود این شرکت شد.
نمی توان هزینه سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل کرد
وی با اشاره به اینکه مخابرات باید در راه FMCحرکت کند، اضافه کرد: مخابرات برای تصمیم گیری در این عرصه معطل مانده، اما ما نمی توانیم هزینه های توسعه و سوءمدیریت را به جیب مردم تحمیل نماییم. هر روز با درخواستی مواجه می شویم که تعرفه های مخابراتی را بالا ببرید تا درآمدزایی داشته باشیم، در حالیکه آنها باید هزینه هایشان را مدیریت کنند و همان مسیر قبلی را برای کنترل هزینه ها انجام دهند و نیازی هم به سرمایه گذاری جدید نیست. این استراتژی به مخابرات اعلام شده اما اجرایی نشده است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با طرح این پرسش که در این شرایط آیا می توان توسعه ارتباطات کشور را معطل مخابرات کرد؟ اظهار داشت: ایجاد یک شبکه مشابه مخابرات و رفع انحصار کار ساده ای نیست، اما شدنی است. یکی از طریق ها برای این کار، استفاده از ظرفیت های 5G-FWA است که بر همین مبنا حرکت می نماییم. امروز ایرانسل نخستین سایت را جهت استفاده عمومی نسل پنجم راه اندازی کرده و حرکتی است به جهت اینکه در عرصه رقابت، مخابرات را هم ملزم کند به اینکه تصمیمات غلطش را اصلاح کند و وارد رقابت شود.
آذری جهرمی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات بین شهری درون استانی، ایرانی ها نت در پنج استان پهنای باند B2B عرضه می کند و انحصار مخابرات را شکسته است. در حوزه B2B درون شهری هم بزودی پروانه ای به شهرداری تهران خواهیم داد تا بتواند بعنوان اپراتور وارد شود و به دیگر اپراتورها هم ظرفیت دهد، برای تحقق این کار شهرداری باید ۶۰ مرکز مخابراتی در تهران ایجاد نماید که این کار در حال انجام می باشد. آن بخشی از شبکه که در لایه ی دسترسی در انحصار شبکه ی سیم مسی مخابرات است هم با استفاده از Smart Cell و 5G-FWA پوشش داده می شود.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب