پیام رسان بومی چطور می تواند جای واتساپ را بگیرد؟

پیام رسان بومی چطور می تواند جای واتساپ را بگیرد؟

در شرایطی که واتساپ اعلام نموده کاربران باید با اشتراک گذاری اطلاعاتشان با فیسبوک موافقت کنند و در اعتراض به این موضوع، موج کوچ جهانی به سایر پیام رسان ها شروع شده، یک حقوقدان فضای مجازی می گوید مهاجرت کاربران ایرانی از واتساپ به این وابسته است که پیام رسان های داخلی خدماتشان را با چه کیفیتی عرضه کنند و چطور مسائل را تنظیم کنند که حریم خصوصی افراد نقض نشود.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، واتساپ اخیرا اعلام نموده کاربران برای ادامه دریافت خدمات باید بپذیرند اطلاعاتشان با فیسبوک که شرکت مالک این پیام رسان است، به اشتراک گذاشته شود. این موضوع، انتقاد کاربران و کارشناسان حریم خصوصی را به همراه داشته است. در این راستا محمدجعفر نعناکار -حقوقدان فضای مجازی- در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خریداری واتساپ و اینستاگرام توسط فیسبوک بیان کرد: در امتداد ادغام این اپلیکیشن ها، فیسبوک اطلاعات را ادغام و پلت فرم جامع تری را ایجاد خواهدنمود و این مساله به خودی خود منجر می شود که حریم خصوصی برای قسمتی از کسانی که از این پلت فرم ها استفاده می نمایند، به خطر بیفتد.
وی با اعلان اینکه در کل دنیا اصلی درباره حریم خصوصی و استفاده از پلت فرم هایی که داده جابه جا می کنند وجود دارد، اظهار داشت: در دنیا، افراد مکاتبات اداری، اسناد مالی و حقوقی و اطلاعات خصوصی خودرا معمولا بوسیله بستر ایمیل جابه جا می کنند. شرکتها از دامین و هاست شخصی خود عموم مردم هم از سرویس هایی که به صورت رایگان یا پولی در اختیارشان قرار می گیرد، استفاده می نمایند. در هر دو صورت چه در لایسنس اگریمنت (جواز پیمان) پلت فرم های عمومی و چه هاست های داخلی و میزبانی داخلی شرکت ها، تعریف حریم خصوصی مشخص است.
این حقوقدان فضای مجازی با اعلان اینکه فرهنگ سایبری در ایران دستخوش تغییر شده و تمام افراد از پیام رسان ها بعنوان اتوماسیون استفاده می نمایند، اضافه کرد: بخصوص بعد از فیلتر شدن تلگرام، اقبالی از واتساپ شد و هم اکنون افراد برای ارسال اطلاعات شخصی و حتی در ادارات برای ارسال اسناد، بجای ایمیل، از پلت فرم های ارسال پیام استفاده می نمایند. البته سال قبل شورای عالی فضای مجازی مصوبه ای ابلاغ و استفاده نهادهای دولتی و شرکتها و موسساتی که به صورتی به حاکمیت و دولت متصل هستند، از پیام رسان های خارجی را برای مبادلات خودشان در امتداد جلوگیری از نقض حریم خصوصی ممنوع کرد.

پلتفرم های خارجی پاسخگوی مشکلات در ایران نیستند
نعناکار افزود: متاسفانه در ایران قانون خاص و مدون قابل ارجاعی که حریم خصوصی را تعریف کند، وجود ندارد. هرچند به صورت پراکنده چه در منشور حقوق شهروندی و چه در قوانین دیگر به موضوع حریم شخصی پرداخته شده، اما به صورت جامع تعریف چندان درستی از این مجموعه نداریم. نکته دیگر اینکه پلت فرم های خارجی متاسفانه به این دلیل که با نظام حاکمیتی ما همراه نیستند، پاسخگوی ما هم نیستند. بدین سبب در شرایطی که اتفاقی درباب نقض حریم خصوصی در این پلت فرم ها برای شما بیفتد، یا خسارتی وارد و احیانا غرامتی درخواست شود، ممکنست نتوانید مساله را از صاحب پلت فرم پیگیری کنید.
وی در پاسخ به اینکه در شرایطی که واتساپ اعلام نموده اطلاعاتش را با فیسبوک به اشتراک می گذارد، واکنش کاربران ایرانی چیست، توضیح داد: اینکه آیا ایرانیها با این موج جهانی که ایجاد شده، به پیام رسان دیگری مهاجرت می کنند یا خیر، خیلی به این وابسته است که پیام رسان های داخلی ما، یعنی آن پنج پیام رسان مطرح، با چه کیفیتی خدمات ارائه می دهند، دیگر اینکه چه ارزش افزوده ای برای کاربر ایرانی ایجاد می کنند و نکته سوم اینکه چطور مسائل را تنظیم می کنند که حریم خصوصی افراد نقض نشود.
این حقوقدان فضای مجازی با اعلان اینکه پنج پیام رسانی که در ایران کار می کنند، از جای خاصی پروانه به خصوصی ندارند و فعالیتشان تحت یک بنگاه تجاری است، اضافه کرد: لایسنس اگریمنت یا جواز پیمانی که پیام رسان های داخلی تدوین کرده اند که حریم خصوصی افراد را نقض نکنند، تحت نظارت سازمانی نیست و این ضعف بزرگ پیام رسان های داخلی است. اگر این مشکل حل شده و ارزش افزوده ای هم برای کاربران ایجاد شود، مانند استفاده از فناوری های حوزه فین تک، کیف پول الکترونیکی، پرداخت های خرد و ستاندن خدمات دولتی، احیانا ایرانیان هم مانند خیلی از کشورهای دیگر از پیام رسان های بومی استقبال خواهند کرد.
نعناکار افزود: تا زمانی که این اتفاق نیفتد، این شائبه و نگرانی وجود دارد که سیستم فیلترینگ کشور نقض شود، یعنی مردم بیشتر به همان تلگرام رجوع کنند که هرچند فیلتر شده، اما فیلترشکن به وفور دردسترس است و نسخه های دیگر بی فیلتر از تلگرام هم وجود دارد، دیگر اینکه سراغ پیام رسان دیگری مانند سیگنال بروند که توسط ایلان ماسک سفارش شده که اینجا باز هم پهنای باند کشور در اختیار مجموعه ای قرار می گیرد که تحت سیطره حاکمیت نیست.

پیام رسان بومی چه زمانی مورد اقبال قرار می گیرد؟
وی با اشاره به تجربه بین المللی برای همه گیر شدن پیام رسان ها، اظهار نمود: یکی از دلایلی که واتس اپ، تلگرام یا سیگنال مورد اقبال جهانی هستند، به این علت است که روابط جهانی برقرار می کنند و کاربر می تواند بوسیله آنها با کاربران کشورهای دیگر ارتباط برقرار کند. با این وجود، هر کشوری معمولا یک پیام رسان داخلی هم دارد که خدمات دیگری را ارائه می دهد و مردم از آن هم استفاده می نمایند. در ایران هم طبیعتا باید اینطور باشد. شما واتساپ را دارید و با خارجی ها ارتباطات برقرار می کنید و یک پیام رسان داخلی هم دارید.
این حقوقدان فضای مجازی در ادامه با اعلان اینکه اگر پیام رسان داخلی بخواهد فراگیر شود، باید این دو اتفاق بیفتد، توضیح داد: لازم است توسط پیام رسان ها ارزش افزوده داخلی به وجود آمده و زندگی برای مردم تسهیل شود، همچون امکاناتی مانند خریدن بلیت، پرداخت مالیات، نوبت دهی پزشکی، نسخه الکترونیکی، تبادلات مالی، دریافت اخبار، ارتباط گرفتن با نهادهای حاکمیتی روی پیام رسان ها تعریف شود. این ارائه خدمات منجر می شود که اقبالی صورت گیرد و مردم از این پلت فرم ها استفاده کنند.
نعناکار در ادامه با اشاره به لزوم وجود نهاد نظارتی در پیام رسان ها اظهار داشت: مردم باید ممطئن باشند که از آنها صیانت می شود و اگر حقوقشان در یک پلت فرم داخلی ضایع شد، مرجعی هست که از حقوقشان دفاع و پیگیری کند و حق و حقوق افراد را بگیرد و از سویی قوانین دست وپاگیر هم برای آنها وضع نکند. این اتفاق در تمام کشورها افتاده و صیانت از حقوق مردم بعلاوه ارزش افزوده داخلی، اقبال نسبت به پیام رسان های داخلی را بیشتر می کند که البته این نافی این نیست که کسی از پیام رسان بین المللی استفاده نماید، بلکه هر کدام از پلت فرم های داخلی و خارجی جایگاه خودرا دارد و باید از ظرف زمان و مکان خودش بررسی شود.



1399/10/23
12:14:00
0.0 / 5
1049
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
ابر نت