در گفت وگو با ابرنت مطرح شد

خروج نیروهای خبره، بزرگ ترین ضربه را به كسب و كارها می زند

خروج نیروهای خبره، بزرگ ترین ضربه را به كسب و كارها می زند

به گزارش ابرنت رئیس كمیسیون تجارت الكترونیكی سازمان نظام صنفی كامپیوتری با اشاره به مشكل خروج نخبگان از كشور و كمبود نیروهای خبره در اغلب كسب و كارها، اظهار داشت: بزرگ ترین دارایی شركتهای فناوری اطلاعات نیروهایشان هستند و خروج آنها، بزرگ ترین ضربه را به این كسب و كارها می زند و تا زمانی كه در وضعیت كلان حاكمیتی و اقتصادی كشور تغییری رخ ندهد، صنف به تنهایی نمی تواند اقدامی انجام دهد و این مورد می تواند در بین مدت ضربات جبران ناپذیری نه فقط به حوزه كسب وكارهای آنلاین كه به كل كشور بزند.


جعفر محمدی در گفتگو با ایسنا، درباره اطلاع و درک بدنه دولت و حاکمیت از دغدغه کسب و کارها توضیح داد: داشتن اطلاع و درک، دو مبحث متفاوت می باشد. ما در موقعیت های مختلف مشکلات و موانع را اطلاع می دهیم و به صورت عمومی برای دولت و به صورت خاص برای سازمان های مختلف همچون سازمان تأمین اجتماعی می فرستیم. همینطور در کمیسیون ها، نمایندگانی از حوزه های مختلف دولت و حاکمیت دعوت کرده و دغدغه های کسب و کارها را مطرح کرده و آنها را در جریان گذاشته ایم.
وی افزود: با این حال، این نهادها به تأثیر عظیم این مشکلات خیلی آگاه نبوده و درکی واقعی از آن ندارند. ما تلاش می نماییم این درک را ایجاد و تأثیر این مشکلات را پررنگ تر نماییم. بعضی وقتها هم این نهادها مطلعند و می دانند گستره اثر این مشکلات چیست، اما اراده ای برای رفع آنها ندارند، یا به قول همه نهادها، از دست همه آنها خارج است. معلوم نیست که بالاخره چه نهادی در کشور توانایی اجرای این بهبودها را دارد.
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی در بسیاری از موارد از مدل تجاری و فرآیندهای کسب وکارهای فضای مجازی اطلاع دقیقی ندارند، اظهار داشت: برای مثال، شیوه فعالیت پلت فرم ها و موضوعات بیمه ای و مالیاتی سرویس دهندگان آنها برای خیلی از این نهادها چندان قابل درک نیست. اینها مواردی است که برای کشور تازگی داشته و با چارچوب های قبلی تناسبی ندارد و به واسطه همین عدم آگاهی، جسارت انجام اقدامات لازم وجود ندارد؛ مگر اینکه مدلهای تجاری جدید توسط این نهادها درک شده و اطلاعات کافی و لازم برای تصمیم گیری در اختیار آنها قرار داده شود.

ساماندهی فضا بر مبنای قوانین قدیمی امکان پذیر نیست
محمدی با اشاره به اینکه ساماندهی فضای کسب وکارهای جدید بر مبنای قوانین قدیمی و نظام مجوزسالار فعلی امکان پذیر نیست، اظهار داشت: لازمه ساماندهی درست فضای مجازی این است که از مدل و شیوه مجوزسالاری یا کنترل های پیشینی به سمت نظارت های پسینی حرکت نماییم. به جای اینکه دولت و حاکمیت بر بخش نامه ها و دستورالعمل های موجود تاکید کند، باید در کارگروه هایی با حضور فعال (و نه نمایشی) بخش خصوصی، این موضوعات روز مورد بررسی قرار گرفته و چارچوب های مناسب ترسیم شود.
وی با اشاره به لَختی حاکمیت در برخورد با استارت آپ ها و مدلهای کسب وکاری نوین اظهار نمود: با عنایت به این که دولت و حاکمیت در خیلی از مواقع در مقابل نظرات بخش خصوصی مقاومت دارند، کار آسانی در پیش نداریم. در هر صورت باید تلاش نماییم تا در لایه های کلان تصمیم گیری، نظام تنظیم مقرراتی مطابق با شرایط روز استقرار پیدا کرده و این موارد در نظام جایگزین لحاظ شوند. لازمه موفقیت در این راه، برقراری ارتباط و تعامل موثر با بخش های تصمیم گیر دولت و حاکمیت است.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به اینکه قوانین واحدی برای پلت فرم ها وجود ندارد، اظهار داشت: خیلی از موضوعات پلت فرم های فعال در حوزه های مختلف کاری شبیه بوده و هم پوشانی زیادی وجود دارد. به جای اینکه تنظیم گرهای بخشی هر کدام به موازات سایر تنظیم گرها به این موضوعات ورود کنند، باید به سمت تنظیم گیری افقی حرکت نماییم و مسائلی که در همه کسب و کارها مشترک است، توسط یک تنظیم گر مشترک، و البته در تعامل نزدیک و فعال با نمایندگان بخش خصوصی، چارچوب گذاری شود. هم اکنون، مرکز ملی فضای مجازی به این شیوه تنظیم گری ورود پیدا کرده و ما هم از آن دفاع می نماییم و با مرکز در این خصوص در تعامل نزدیک هستیم.

حرکت به سمت خودتنظیمی بازار در حوزه های مختلف
محمدی افزود: از طرفی در خیلی از موارد، در لایه های حاکمیتی احتیاج به تنظیم گری نیست و بازار می تواند خودتنظیمی کند. با عنایت به بلوغ صنفی و وجود کمیسیون های تخصصی با کارگروه های متعدد، سازمان نظام صنفی به این حوزه ورود پیدا کرده است. در این راستا، در نظر داریم که قوانین نرم یا دستورالعمل هایی را برای حوزه هایی که پایه های قانونی برای آن وجود دارد، ولی در طراحی یا اجرا دارای پیچیدگی ها و ابهامات بوده یا کسب و کارها و نهادهای مرتبط به آنها اشراف کافی ندارند را شفاف نماییم.
وی تصریح کرد: دستورالعمل هایی که با حضور فعالانه خود کسب و کارها تهیه شده و بازخوردهای نهادهای دولتی و حاکمیتی در آنها لحاظ می شود، و هر دو طرف هم برای بهبود فضای کسب و کار آنها را می پذیرند. بعنوان مثال، کارگروه حقوقی کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان، هم اکنون آماده سازی راهنمای حقوقی با مبحث «حدود مسئولیت حقوقی و کیفری پلت فرم های کسب وکاری در مقابل اعمال کاربران خود» را در دستور کار دارد.
محمدی با اشاره به مشکلات اقتصادی سال های گذشته بیان نمود: با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود و رشد منفی اقتصادی کشور، حوزه فناوری اطلاعات به واسطه ماهیتی که دارد، با رشد مواجه بوده است؛ چونکه با استفاده از این تکنولوژی، امکان استقرار مدلهای خدمت رسانی جدید، یا افزایش بهره وری در فرآیندهای ناکارآمد سنتی از راه تحول دیجیتال وجود دارد. درواقع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این مشکلات به نسبت کمتر بوده و این حوزه هم بعنوان صنعت و هم بعنوان ابزار می تواند محرک و کمک کننده سایر بخش های اقتصادی باشد.

صنایع مختلف باید به سمت دیجیتالی شدن بروند
عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری با اشاره به نقش اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونا اظهار نمود: در این دوره، فناوری اطلاعات و ارتباطات توانست بخش عمده ای از مشکلات کشور در زمینه آموزش، دورکاری، دسترسی به کالا و خدمات، سرگرمی را رفع کند. همینطور در حضور تحریم های گسترده و شرایط رکورد تورمی در کشور، رشد پلت فرم های کسب وکاری و اقتصاد مشارکتی در کاهش هزینه ها و مشکلات مردم موثر بوده است.
محمدی افزود: در وضعیت اقتصادی فعلی، باید به صنایع دیگر کمک نماییم تا با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره وری شان را افزایش دهند؛ از آن طرف باید با رفع موانع و تسهیل فضا، زمینه رشد کسب وکارهای پلتفرمی را بیشتر از گذشته فراهم نماییم. این دو فعالیت در کنار هم سبب توسعه اقتصاد دیجیتالی شده و امکان استفاده از خدمات مختلف را برای مناطق مختلف به صورت عادلانه فراهم می کنند. بدنه فعالان حوزه هم به این نقش خود واقف بوده و به آن باور دارد، بنابراین برای اقداماتی که در این خصوص انجام می شوند، ارزش قائل هستند و نهایت بهره برداری را از آن به عمل می آورند.

آگاهی بخشی درباره اثرات تحریم های داخلی و خارجی
وی با اشاره به نقش تحریم ها بر کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بیان نمود: ما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات معمولا از دو طرف مظلوم واقع می شویم. از طرفی یک سری سایت ها و خدمات خارجی به ما سرویس نمی دهند و از طرفی، یک سری سرویس ها از سمت خودمان به روی ما بسته می شوند. این مورد فرآیندهای توسعه و خدمت رسانی را با مشکلات جدی مواجه می کند. خیلی از فعالیتهایی که با دسترسی به این سرویس ها می توانست چندهفته ای صورت گیرد، نیازمند زمان چندماهه است و حتی گاهی با صرف چند ماه هم نمی توان به خروجی های قبلی رسید.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری افزود: البته یکی از خصوصیت های کسب وکارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تطابق پذیری بالا و چابکی آنهاست که خویش را با شرایط موجود وفق می دهند و راهکارهای جایگزین را پیدا می کنند. اما این مشکلات، هزینه ها و دغدغه ها و مشغله های بسیاری را به کسب و کارها تحمیل می کند و می تواند سبب ناامید شدن بخش زیادی از فعالان این حوزه شود. ما باید روی رفع این موارد تاکید جدی داشته باشیم، چونکه انرژی لازم که صرف رفع اثرات این تحریم ها و خودتحریمی ها می شود، می تواند صرف بالا بردن کیفیت خدمات و بهبود ارزش های بوجود آمده برای کاربران شود.
محمدی با اشاره به اینکه ما در مورد خودتحریمی ها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی کرده و و اثرات و خسارت های آنرا بیان می نماییم، تصریح کرد: در مورد خود تحریمی ها، با بدنه حاکمیت در ارتباط مستقیم هستیم و موارد مختلفی را تاکنون توانسته ایم برطرف نماییم.
وی در مورد اقدامات لازم برای مبحث سرویسهای تحریم کننده خارجی نیز، به دور زدن بعضی از تحریم ها در لایه زیرساخت، کوشش برای اشتراک تجارب در جهت جایگزینی سرویس ها با نمونه های دیگر، و همینطور امکان استقرار آسان نمونه های خودمیزبان در زیرساخت های ابری اشاره نمود.

ایجاد مرکز پژوهش های سازمان می تواند از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند
عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری مهم ترین اقدام صنف در مواجهه با تصمیمات خلق الساعه نهادهای دولتی و حاکمیتی را تعامل موثر با آنها دانست و اظهار داشت: بیشتر این نهادها به واسطه پیچیدگی های مدلهای کسب وکاری نوین و عدم اشراف کافی، از دانشی که بخش تخصصی به آنها اضافه می کند استقبال می کنند. اگر ما تعامل مثبتی داشته باشیم و بدانیم که نهادهای تصمیم گیر و قانون گذار در چه حوزه هایی در حال تصمیم گیری هستند و بتوانیم دانش کافی برای هدایت آنها به سمت تصمیم درست را تهیه کرده و در اختیارشان بگذاریم، می تواند خیلی کمک کننده باشد.
محمدی افزود: کمیسیون های سازمان با نهادهای در رابطه با حوزه کاری خود ارتباط برقرار و تلاش می کنند با تعامل و تهیه اسناد تخصصی و عرضه بازخورد در مورد پیش نویس دستورالمعل ها و بخشنامه ها، در این راه اثرگذار باشند. ایجاد مرکز پژوهش های سازمان به صورت متمرکز می تواند این اقدامات پراکنده را سازماندهی کرده، از باردیگر کاری ها جلوگیری کرده و با هم افزایی ایجاد شده، خوراک فکری را برای تصمیم سازی نهادهای مرتبط فراهم نموده و تا حد خوبی از تصمیمات خلق الساعه جلوگیری کند.

قطعی اینترنت، مرگ کسب وکارهای آنلاین را به دنبال دارد
وی با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت بر کسب و کارها بیان نمود: بعضی از موضوعات با امنیت ملی گره خورده و در حیطه اختیارات صنف نیست. کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که آگاه سازی و شفاف سازی نماییم که اتفاقات این چنینی می تواند چه تاثیرات مخربی بر کسب و کارها داشته باشد. ما از هر موقعیتی استفاده می نماییم تا با آمار و اعداد و تحلیل های مختلف، اثرات قطعی ها یا اختلالات اینترنتی را به تمام مراجع ذی ربط اطلاع دهیم.
رئیس کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی کامپیوتری افزود: در مواردی هم که اختلالاتی در اینترنت داشتیم و احساس کردیم اختلالات می تواند سبب بروز مشکل و اتفاقات ناگوار شود، بیانیه دادیم یا این موضوعات و مشکلات حاصل از آنها را به صورت کتبی منتقل کردیم. این موارد مداوم پایش می شود و با ناپایداری اینترنت، واکنش سریع نشان می دهیم.




منبع:

1399/08/17
14:00:20
5.0 / 5
693
تگهای خبر: آموزش , ابری , ابزار , ارتباطات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
ابر نت