معاون وزیر ارتباطات مطرح كرد؛
توسعه شبكه پهن باند ثابت اولویت یكسال آینده
به گزارش ابرنت رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبكه ملی اطلاعات در دستور كار جدی این سازمان برای یكسال آینده است.
به گزارش ابرنت به نقل از رگولاتوری، حسین فلاح جوشقانی با اعلان اینکه نگاهی به آمار مقایسه ای فاکتورهای ارتباطی و فناوری اطلاعات بخش ICT، نشان از جهشی صعودی دارد که اعداد آن حداقل در بازه زمانی ۵ ساله رشدی چشم گیر داشته است، اظهار داشت: با افزایش مشترکین تلفن همراه از ۷۰ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۱۲۱ میلیون نفر در سال ۹۹، ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی تلفن همراه در کشور رقم خورده است. وی افزود: با ارتقای شبکه اپراتورهای تلفن همراه به نسل سه و چهار و ارائه خدمات اینترنت موبایل بر بستر گوشیهای هوشمند، مشترکان پهن باند سیار نیز در بین آمار و اطلاعات حوزه ICT جایی برای خود باز کرده و تعدادشان از ۳۳ میلیون نفر در سال ۹۵ به ۷۳ میلیون نفر امسال رسیده است و در کنار مشترکین پهن باند ثابت، ضریب نفوذ ۹۸ درصدی اینترنت پهن باند را رقم زده اند. معاون وزیر ارتباطات اظهار داشت: تعداد روستاهای دارای پوشش شبکه ملی اطلاعات از ۲۵ هزار روستا در سال ۹۵ به ۵۴ هزار روستا در سال ۹۹ رسیده و ۹۴ درصد از جاده های اصلی و فرعی کشور تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفته اند. وی با اعلان اینکه تغییر این آمار و ارقام نشان از تحقق هدف توسعه کمی و پوشش سراسری ارتباطات در چند سال قبل دارد، افزود: روندی که حالا یا (در یکسال گذشته) با اشباع بازار، حرکتی آهسته به خود گرفته است و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را بر آن داشته همزمان با در هم تنیدگی بیشتر ارتباطات و فناوری اطلاعات با زندگی روزمره مردم، با تغییر رویکرد توسعه کمی به توسعه کیفی، اولویت های دیگری را برای خود ترسیم کند. فلاح جوشقانی با تاکید بر اینکه شفافیت، افزایش کیفیت سرویس ها و پاسخگویی مطلوبتر به مردم از الزامات این توسعه است، اظهار داشت: به همین دلیل سامانه هایی چون «دسترسی پهن باند ثابت خانگی (XDSLPULS.ir) و نت سنج پلاس (netsanjplus)»، افتتاح شد تا بتواند به مشترکان حق انتخاب بیشتری بدهد و با امکان مشاهده و ارزیابی مقایسه ای کیفیت سرویس اینترنت، نحوه پشتیبانی و وضعیت پوشش اپراتورها، نقش آنها را در نظارت بر ارائه دهندگان خدمات حوزه ICT پُررنگتر کند. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اشاره کرد: درکنار بازبینی در فرایندهای سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات مردمی ۱۹۵ و کاهش مدت زمان رسیدگی به شکایات از ۱۸ به ۴ روز در طول ۴ سال گذشته، کمیته عالی حفاظت از حقوق مصرف کننده در تیرماه سال ۹۸ به وجود آمد تا به درخواستهای تجدیدنظر شاکیان حوزه ICT در سامانه ۱۹۵ رسیدگی شود. بگفته وی، اجرایی کردن رمز یک بار مصرف برای احراز هویت کاربران در هنگام خرید یا فعال سازی سیمکارت، گردنگیر قانونی اپراتورها به ارائه خدمات ارزش افزوده در چارچوب بسته های اعتباری، پیش بینی کدهای دستوری مختلف در جهت غیر فعال سازی مصرف آزاد اینترنت و دریافت صورتحساب کارکرد خطوط تلفن ثابت، راه اندازی سامانه ارزیابی و رتبه بندی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و ICT روستایی و.... از دیگر اقدامات یکسال گذشته در امتداد ایجاد شفافیت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و تقویت فضای رقابتی سالم بین اپراتورها بوده است. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: باتوجه به انتشار ویروس کرونا، نقش شبکه ملی اطلاعات در زیرساخت های کشور همچون زیرساخت های مورد نیاز آموزش بسیار پُررنگ شده است. در همین راستا توسعه دسترسی در حوزه پهن باند ثابت شبکه ملی اطلاعات در دستور کار جدی سازمان رگولاتوری برای یکسال آینده است. وی اظهار داشت: کشورمان در این برهه بیش از هر زمان دیگر شاهد اثرات منفی اقتصادی تحریم های ظالمانه ای است که بر ما تحمیل شده؛ شرایطی که عرصه را بر فعالان بازار ICT تنگ تر کرده و هزینه های ارائه سرویس کیفی را افزایش داده است. اما از طرف دیگر تلاش ما را بعنوان قسمتی از بدنه دولت در به کارگیری ظرفیت ها و توانمندی های داخلی نیز بالاتر برده است.
منبع: ابرنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب