دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی خبر داد

طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس جمهور در چارچوب کنسرسیومی بین المللی درحال پیگیری است

طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس جمهور در چارچوب کنسرسیومی بین المللی درحال پیگیری است

به گزارش ابرنت، به دنبال اظهارات روز گذشته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص توقف طرح ساخت هواپیمای مسافربری که مراحل طراحی و شبیه سازی پروازی آن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده، برخی رسانه ها با تصور اینکه تنها یک پروژه ساخت هواپیمای مسافربری در کشور درحال پیگیری بوده از توقف طرح ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس جمهور خبر دادند.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا، حسین شکری، دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ایسنا در این خصوص، تصریح کرد: اظهارات دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در نشست خبری روز شنبه که در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مطرح شده، ناظر به یک پروژه دانشگاهی ساخت هواپیمای مسافربری است که از دوره قبلی معاونت علمی با همکاری چند شرکت دانش بنیان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال پیگیری بوده و با پروژه جامعی که به دنبال تاکید دو سال پیش رئیس جمهور شروع شده، کاملا متفاوت می باشد.
به نقل از ایشان، طرح متوقف شده ساخت هواپیمای مسافربری، همان گونه که در توضیحات روز گذشته دکتر دهقانی فیروزآبادی به تاریخچه آن اشاره شده، به دنبال توقف خط تولید هواپیمای مسافربری «ایران ۱۴۰» (آنتونوف - ۱۴۰) در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، در سال ۱۳۹۳ در چارچوب پروژه ای با همکاری چند دانشگاه تعریف شد و قرار بود بر پایه هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ با بازطراحی و ارتقای در بال، بدنه و موتور یک هواپیمای جت ۷۲ نفره طراحی و ساخته شود.
شکری اضافه کرد: دکتر دهقانی در اظهاراتی که در نشست خبری داشت، ضمن اشاره به بازدیدی که از روند اجرای این پروژه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشته و قدردانی از دست اندرکاران این پروژه تصریح کرد که کارگروه تخصصی تعیین شده توسط رئیس جمهور که به دنبال آن بازدید شکل گرفت، پس از هشت جلسه تخصصی به این نتیجه رسیده که پروژه هواپیمای ۷۲ نفره به علل مختلف همچون نبود هواپیمای پایه که می خواهد ارتقاء پیدا کند (آنتونوف ۱۴۰) نمی تواند جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور باشد و بنابراین قرار شد این طرح متوقف و ظرفیتهای دانش بنیان موجود در آن مجموعه به جای ساخت هواپیما به ساخت تجهیزات کم حجم و باارزش هواپیما معطوف شود. جمع بندی کارگروه تخصصی در زمینه ساخت هواپیما در کشور هم اجرای پروژه هواپیمای مسافربری ۱۰۰ نفره با فناوری روز دنیا بود.

پروژه ساخت هواپیمای مسافربری مورد تاکید رئیس جمهور در چه مرحله ای است؟
دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری، در ادامه با یادآوری اینکه رئیس جمهور خردادماه ۱۴۰۱ در بیست و پنجمین سفر استانی خود در استان اصفهان در بازدید از شرکت هواپیمایی سازی ایران (هسا) بر توانمندی متخصصان داخلی در زمینه طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری و باری و لزوم بهره گیری از این توانایی ها تاکید کرده بود، تصریح کرد: به دنبال تاکیدات رئیس جمهور در کنار طرحی که از چند سال قبل بر مبنای تجربه ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بر اساس بازطراحی آن هواپیما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر درحال اجرا بود، برنامه جامعی برای طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری ۱۰۰ نفره با تکنولوژی روز دنیا در کشور تدوین شد که مقرر است در چارچوب کار مشترک با شرکتهای دانش بنیان که همکاریهای بین المللی دارند، اجرا شود.
شکری خاطرنشان کرد: طرح ساخت این هواپیمای مسافربری با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع که زیرساخت های صنعتی لازم را داراست، درحال پیگیری است و در چارچوب کنسرسیومی از شرکتهای داخلی و بین المللی اجرا می گردد.
دبیر ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری در عین حال تصریح کرد: طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری، برنامه ای بلندمدت و مستلزم رعایت ملاحظات بسیار دقیق فنی و ایمنی استاندارد است که در شرکتهای بزرگ هواپیماسازی دنیا هم حداقل ۱۰، ۱۲ سال زمان می برد. این روند البته با اتکا به اراده و دانش و توانمندی متخصصان کشورمان بطور قطع تا ساخت و پرواز این هواپیما با انگیزه و توانی روز افزون دنبال خواهد شد.




منبع:

1403/02/11
12:32:01
0.0 / 5
306
تگهای خبر: ارزش , استاندارد , تكنولوژی , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ابر نت