رئیس پژوهشگاه فضای مجازی:

ایران دیجیتال چگونه در دولت آینده محقق خواهد شد

ایران دیجیتال چگونه در دولت آینده محقق خواهد شد

رئیس پژوهشگاه فضای مجازی با اشاره به اینکه به علت نوع مواجهه وزارت ارتباطات، فضای مجازی دستمایه نزاع های سیاسی قرار گرفته است، به نکاتی برای چگونگی تحقق ایران دیجیتال توسط دولت آینده اشاره نمود


به گزارش ابرنت به نقل از مهر، عبدالحسین کلانتری امروز در گردهمایی اصحاب علوم انسانی و فرهنگی انقلاب اسلامی که با مبحث «حکمرانی فرهنگ در دولت آینده» برگزار شد، به مبحث حکمرانی فرهنگ در عصر فضای مجازی پرداخت و عنوان کرد: با گذشت نزدیک به یک دهه از توجه عمیق و دقیق و دوران ساز رهبری به فضای مجازی و تمهید نهادی ایشان و تأسیس شورایعالی فضای مجازی، هنوز فهم روشن و اجماع نظری مناسبی، حتی در بین مسؤلان کشور از فضای مجازی و ابعاد و مؤلفه های آن وجود ندارد. به همین علت است که کل فضای مجازی عموماً به شبکه های اجتماعی و پیام رسانها تقلیل داده می شود. وی افزود: اما قسمت عظیم این کوه یخی که یک اکوسیستم و نظم اجتماعی اقتصادی جدیدی را صورت بندی می کند و هویت و استقلال و حاکمیت ملی را به چالش می کشد، در حاشیه قرار می گیرد و یا از دستورکار خارج می شود. بنابراین ارتقا فهم و اجماع نظری و اتخاذ نگاهی تمدنی، همانطور که رهبری هم بارها متذکر شدند برای دولت آینده بسیار مهم می باشد تا بتواند ایران دیجیتال و هوشمند را بسازد.لزوم تغییر نگاه های تک رشته ای به فضای مجازیکلانتری اظهار داشت: درست است که فهم مهندسی و فنی از فضای مجازی و پیچیدگی های آن کافی نبوده و خسارات زیادی را برای کشور به همراه داشته است، اما فهم عالمان اجتماعی و انسانی هم بدون در نظر گرفتن ابعاد فنی فضای مجازی که بسیار از حیث ایدئولوژیک هم آبستن و ارزشی هستند، کم فایده است. بنابراین باید از این نگاه های تک رشته ای فراتر رفت و همزمان ابعاد فنی، اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، ژئوپلتیک و سایر ابعاد را هم در تحلیل فضای مجازی و سیاستگذاری و مدیریت آن لحاظ کرد. این نگاه باید بتواند ترکیب بعدی شورایعالی فضای مجازی و لایه های مدیریتی و کارشناسی آنرا هم گرفتار تغییر جدی کند. رئیس پژوهشگاه فضای مجازی ضمن اشاره به ضعف نهادهای علمی و پژوهشی دانشگاهی و حوزوی در پیدایی این وضعیت، عنوان کرد: بدیهی است که پلت فرم ها سهم اصلی در شکل دهی به فرهنگ، به خصوص فرهنگ عمومی دارند، بنابراین حتی در لیبرال ترین کشورها هم آنرا تنظیم و مسئولیت پذیر می کنند. مسئولیت و وظایف وزارت فاوا در مدیریت ترافیک کشور و تأمین استقلال کشور هم از این حیث دارای اهمیت است. بنابراین باید با تصویب سند استراتژیک فضای مجازی کشور و طراحی مدل حکمرانی این فضا با فرماندهی واحد و متمرکز و با تقسیم کار دقیق و نظارت سفت و سخت این مسیر را طی کرد. همه اینها مستلزم نگاه ملی و تمدنی همه قوا، به خصوص دولت و رئیس آن به مبحث است.فضای مجازی دستمایه نزاع های سیاسی قرار گرفته استاین دانشیار دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مساله اساسی این است که مبحث مهم فضای مجازی که اثرگذاری تمدنی آن یقیناً کمتر از انقلاب صنعتی نیست و آینده کشور را در مقیاس ملی و بین المللی رغم می زند، دستمایه نزاع های سیاسی بسیار پایین و داخلی قرار گرفته است، اظهار داشت: بخش مهمی از این نزاع ها ناشی از نوع مواجهه وزارت ارتباطات بعنوان پیشانی دولت با این مورد است. وی افزود: بنابراین باید موضوعات در رابطه با این فضا (نظیر شبکه ملی اطلاعات، پیام رسانها و …) را در سطح ملی و معطوف به آینده کشور مدیریت کرد و آنرا از سطح کشمکش های سیاسی داخلی و یا از حد یک وزارت خانه فراتر برد و با تقویت توان تنظیم گری، رصد و نظارت فضای مجازی به اقدامات و کنش های استراتژیک مبادرت ورزید. چون که گویا دولت توان و جرأت کنش استراتژیک در این عرصه را از دست داده است. به قول کلانتری اگر در هر حوزه ای جوان گرایی یک شعار و تعارف باشد، در اکوسیستم فضای مجازی جوان گرایی یک لزوم و اجبار تاریخی غیرقابل انکار است. چون که تقریباً فقط نسل جوان است که ظرایف و اقتضائات و تبعات این فضا را می شناسد و وجدان می کند و می تواند در آن کنشگری کند و مؤثر باشد. بنابراین دولت جدید مجبور است که در این عرصه، که از قضا پیشران تحول در ایران است، جوان گرایی کند.تقسیم کار دستگاه ها در حوزه محتوای فضای مجازی شفاف نیستکلانتری افزود: مدیریت و حکمرانی مناسب فضای مجازی علاوه بر اجماع و ارتقای ادراک نظری و پرهیز از منازعات سیاسی خرد و جناحی، مستلزم تقسیم کار نهادی دقیق میان نهادها و دستگاههای دولتی و حاکمیتی و نظارت دقیق و سفت و سخت بر حسن عملکرد آنها است. بعنوان مثال هنوز تقسیم کار میان دستگاه ها در بحث محتوا کاملاً شفاف نیست (مثل مبحث صوت و تصویر فراگیر) و دستگاههای مختلف بیشتر از این که دغدغه وظایف خویش را داشته باشند، به حوزه دیگر بازیگران ورود پیدا می کنند. وی افزود: بعلاوه خیلی از مصوبات شورایعالی فضای مجازی و ابلاغیه های مرکز ملی فضای مجازی به دلیل فقدان ضمانت اجرا، معطل می مانند؛ مصوبات در ارتباط با فعالیت پیام رسانهای خارجی و یا شبکه ملی اطلاعات از این جمله است. بدیهی است که سهم دولت در تحقق و یا عدم تحقق این هدف در قیاس با سایر قوا بی بدیل است. بنابراین دولت باید گام هایی جدی در راه تقسیم کار ملی و نظارت دقیق بر این تقسیم کار بردارد. رئیس پژوهشگاه فضای مجازی اظهار داشت: تقسیم کار ذکر شده مستلزم استفاده از تمامی ظرفیت های حاکمیتی، مردمی و بخش خصوصی است. این مورد به خصوص با عنایت به ماهیت فضای مجازی و ذات منتشر و شبکه ای و افقی آن اهمیت می یابد و متأسفانه ما نتوانستیم از این ظرفیت ها در کشور بخصوص در موضوع هایی نظیر تولید محتوا، نظارت و پالایش به خوبی استفاده نماییم. بنابراین دولت باید ضمن شناسایی و رصد دقیق بازیگران، زمین بازی، قواعد بازی و هم ذی نفعان از ظرفیت های تمامی ذی نفعان استفاده نماید.شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراتر از مرزهای ملی با استفاده از فضای مجازیوی ضمن اشاره به این که فضای مجازی ماهیتاً میل به فراروی از مرزهای ملی دارد، تصریح کرد: باآنکه به علت عدم مدیریت مناسب این فضا و بخصوص حضور پلت فرم های خارجی، عموماً وجه تهدیدآمیز و مخاطره آمیز این خصوصیت برای ما ملموس شده است، اما این خصوصیت فرصت بی نظیری را پیش روی ما قرار می دهد که فعالانه و فرصت محورانه انرژی حاصل از انقلاب اسلامی را که سال ها با سیاست های نرمالیزاسیون دولت ها سرکوب شده بود، فراتر از مرزهای ملی صادر نماییم. کلانتری اضافه کرد: دولت باید از این فرصت استفاده نماید و با عنایت به گشایش های منطقه ای که با مجاهدت های رزمندگانی نظیر حاج قاسم صورت گرفته و هم تشنگی مجددی که در گام دوم انقلاب نسبت به آرمان های انقلاب در منطقه و حتی فراتر از آن ایجاد شده، با زمینه سازی برای تشکیل و فعالیت فراملی پلت فرم های ایرانی و منطقه ای با مشارکت کشورهای اسلامی و همسو، شکل دهی به قواعد و هنجارها و کنوانسیون های منطقه ای و بین المللی، تقویت دیپلماسی سایبری و امثالهم، به شکل گیری تمدن نوین اسلامی و تعریف بازارهای جدید منطقه ای کمک نماید.ضعف عمیق دیپلماسی سایبری برطرف شودرئیس پژوهشگاه فضای مجازی یکی دیگر از مسائل مهم فضای مجازی در کشور را ضعف عمیق دیپلماسی سایبری و دیپلماسی شرکتی عنوان نمود و اظهار داشت: این حقیقت سبب شده که درحالیکه پلت فرم های خارجی و عموماً آمریکایی با ده ها میلیون مخاطب و مشتری بی قاعده در کشور فعالیت می نمایند، یک دفتر و یک نماینده در داخل کشور و حتی خارج از کشور برای پاسخگویی نداشته باشند! این پلت فرم ها عموماً به دولت هم پاسخگو نیستند و هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند و احترامی هم برای هنجارها و ارزش های ملی و دینی ما قائل نیستند، بلکه بالعکس آنرا به سخره می گیرند!وی اضافه کرد: ازاین رو یکی از اقدامات مهم و مؤثر دولت آینده، تنظیم گری این پلت فرم ها و مسئولیت پذیر و شناسنامه دار و متعهد کردن آنها در کشور است. کلانتری خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که در بحث حکمرانی فضای مجازی باید حل شود، یافتن نقطه بهینه و تعادل میان مفاهیم آزادی و استقلال و مناسبات ملی و بین المللی است. چون که تاکید مفرط و آنارشیستی بر آزادی، استقلال کشور را به خطر می اندازد و ما را گرفتار رهاشدگی می کند که امروزه در بعضی حوزه های فضای مجازی با آن درگیر هستیم. از طرفی تاکید مفرط و سنتی بر استقلال، کشور را از مواهب زیادی که از خلال تعاملات متکثر این فضا عاید می شود محروم می کند. به همین نحو باید تعادل و ترکیب بهینه ای میان رویکردهای ملی و بین المللی در فضای مجازی برقرار کرد.


منبع:

1400/03/12
22:55:42
0.0 / 5
946
تگهای خبر: ارتباطات , ارزش , سیستم , شبكه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
ابر نت