با حمایت  از توسعه زیرساخت های مخابراتی كشور،

پاسخگوی نیازهای فزاینده حوزه ارتباطات باشیم

پاسخگوی نیازهای فزاینده حوزه ارتباطات باشیم

باتوجه به اهمیت توسعه ارتباطات و فناوری ارتباطات خصوصاً در روزهای کرونا و پس از آن و در شرایطی که نیاز مردم به استفاده از اینترنت رو به فزونی است، شرکت مخابرات ایران اعلام نموده انتظار دارد بخش حاکمیتی کشور،  به یاری این شرکت بشتابد؛ شرکتی که بعنوان یک شرکت خصوصی، علاوه بر عمل به تمام تعهدات خود، در شهرها و روستاها میلیاردها تومان هزینه کرده است و آماده هزینه بیشتر برای توسعه شبکه شهری و روستایی در بخش تلفن ثابت و همراه و اینترنت است.


به گزارش ابرنت به نقل از ایسنا از شرکت مخابرات ایران، این روزها، نام این شرکت باردیگر برسر زبان ها افتاده است؛ از ۱۷ سال پیش و پس از خصوصی شدن این شرکت، بارها نظام حاکمیتی که بانگ جدایی مخابرات از دولت را می زند، نام شرکت مخابرات ایران را برسر زبان ها انداخته است و هر از گاهی اخبار و گزارش هایی که فاقد صحت و اصالت و به شکلی در برگیرنده بهتان و تشویش اذهان عمومی ست، در رسانه ها منتشر می شود.
هر بار با کمال تاسف بجای پاسخگویی به نیازهای جدید کشور و افزایش ظرفیت پهنای باند از طرف مسئولین، مدام تلاش می شود عامل کندی سرعت اینترنت و یا هرگونه کوتاهی در توسعه شبکه مخابراتی کشور را مخابرات ایران معرفی کنند. هر بار شرکت مخابرات ایران در پاسخ به اتهامات، بازبینی تعرفه ها را یادآور می شود.
آنچه طی این سالها از پس از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران، موجب کاهش سودآوری و مخابرات ایران را با زیان های جبران ناپذیری مواجه ساخته است ؛ عدم تغییر تعرفه ها و افزایش بی رویه قیمت تجهیزات مخابراتی است.
تعرفه خدمات مخابراتی در تمام بخش ها شامل صوت و دیتا از سال ۱۳۸۲ تاکنون، یعنی ۱۷ سال افزایش نیافته است. این در حالیست که در طول این مدت علاوه بر تورم بیش از پیش سالانه، میزان تعرفه تمام حامل های انرژی چندین برابر افزایش داشته است. هم اکنون، هزینه خالص نگهداری هر خط تلفن ثابت به جز هزینه های جانبی، حدودا هر دوره ۷۵۰۰ تومان است که مبلغ حق اشتراک به صورت میانگین، بخش کوچکی از این هزینه در حدود ۳۶۰۰ تومان را پوشش می دهد.
لزوم توسعه شبکه و جایگزینی تجهیزات جدید به جهت ضرورت تغییر تکنولوژی، افزایش قابل توجه هزینه های ناشی از اقلام رفاهی کارکنان و بازنشستگان، همچون مهم ترین اولویت های شرکت مخابرات ایران است که با این روند نزولی درآمدی در شرکت، نمی توان این اولویت ها را محقق ساخت.
بطور کلی دلیلهای اصلی مشکلات شرکت مخابرات ایران هم اکنون به شرح زیر اعلام شده است:
- عدم تغییر و حتی کاهش تعرفه تلفن ثابت
- افزایش شدید هزینه ها خصوصاً هزینه نیروی انسانی
- افزایش شدید هزینه های توسعه به سبب وابستگی به نرخ ارز
- لاوصولی بالا از شرکتها و دستگاهها و عدم حمایت قانونگذاران
- عدم حمایت دستگاه های متولی دولتی از مخابرات
لازم به توضیح است که در بخش هزینه های نیروی انسانی، تامین هزینه های بازنشستگان که جزو تعهدات و اولویت های شرکت مخابرات ایران است، چالش بزرگی برای این شرکت به وجود آورده است. مجموع هزینه سالانه بازنشستگان با احتساب بیمه تکمیلی و سایر هزینه ها، ۱۱۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هم معوقات را شامل می شود.
علاوه بر این هزینه های کارگزاران طبق مصوبه مجلس، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹، شامل ۳۳۴ میلیارد تومان حقوق و دستمزد سالانه و ۲۱۸ میلیارد تومان هزینه های دیگر ر ا شامل می شود.
این در حالی ست که زیان دهی شدید خدمات تلفن ثابت نیز، مشکلی به مشکلات عدیده شرکت مخابرات ایران اضافه می کند، بطوریکه ۵۸۵۰ تومان متوسط درآمد هر خط تلفن ثابت است ولی این خط برای شرکت حداقل۱۵۵۰۰ تومان هزینه در هر ماه در بر دارد.
تمامی این مسایل سبب شده شرکت مخابرات ایران در ارائه خدمات با مشکلاتی مواجه شود؛ اما نه به سبب خصوصی شدن، بلکه به سبب نگاه بخش حاکمیتی در حق این شرکت است که بیش از ۱۷ سال اجازه تعدیل تعرفه ها را نمی دهد، بطوریکه این شرکت هم اکنون آمادگی اجرای تعرفه های مصوب شورای اقتصاد در سال ۱۳۸۲ را با وجود تورم ۱۰ برابری و هزینه های ۲۰ برابری دارد.
بطور کلی راهکارهایی که می تواند شرکت مخابرات ایران را از این مشکلات نجات دهد به شرح زیر می توان دسته بندی کرد:
- قوانینی برای عدم پرداخت بدهی وضع شود و برای هزینه کارگزاران روستایی که بامصوبه مجلس به مخابرات اضافه شده، منابعی پیش بینی شود
- سهم سنگین تسهیم درآمد، حداقل برای مدتی مشخص با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات روستایی کم شود
- دستورالعمل تعرفه گذاری خدمات انحصاری، طبق قانون به شورای رقابت واگذار شودو کمیسون تنظیم مقررت آنرا تصویب کند.
- تعرفه خدماتی که سال هاتغییر نداشته اند متناسب با تورم وسود معقول به روز شوند
- تعرفه تلفن ثابت به نحوی افزایش یابد که این سرویس پایه از زیان دهی بیرون رود
- دولت مکلف به پرداخت بدهی های خود مربوط به قبل ازخصوصی سازی شود و برای خرید تجهیزات، ارز با قیمت مناسی تامین گردد.
بر این اساس، باتوجه به اهمیت توسعه ارتباطات و فناوری ارتباطات خصوصاً در روزهای کرونا و پس از آن و در شرایطی که نیاز مردم به استفاده از اینترنت رو به فزونی است انتظار داریم بخش حاکمیتی کشور، به یاری شرکت مخابرات ایران بشتابد؛ شرکتی که بعنوان یک شرکت خصوصی، علاوه بر عمل به تمام تعهدات خود، در شهرها و روستاها میلیاردها تومان هزینه کرده است و آماده هزینه بیشتر برای توسعه شبکه شهری و روستایی در بخش تلفن ثابت و همراه و اینترنت است، ضمن اینکه شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی، سرمایه گذاری در شهرهای کوچک و روستاها را اقتصادی نمی دانند و رقابتی در این بخش ها شکل نگرفته است.
بدین سبب انتظار می رود که با تقویت بنیه مالی چنین شرکتی با سابقه و با تعهدات و خاصیتهای با اهمیتی که در کشور دارد؛ راه توسعه برای این اپراتور مهم و با اهمیت مخابراتی و ارتباطی در کشور، هموار شود.



1399/11/07
23:36:29
0.0 / 5
906
تگهای خبر: ابری , ارتباطات , اینترنت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ابر نت