فعالان فضای مجازی اعلام كردند؛

هشدار درباره راستی آزمایی اخبار در ایران توسط فیسبوك

هشدار درباره راستی آزمایی اخبار در ایران توسط فیسبوك

به گزارش ابرنت عضو شورای عالی فضای مجازی با هشدار نسبت به راستی آزمایی اخبار در ایران توسط فیسبوک اظهار داشت: اگر کسانی که دغدغه فضای مجازی دارند دیر بجنبند، فیسبوک محتوای فضای مجازی ما را راستی آزمایی می کند.


به گزارش ابرنت به نقل از مهر، چهل و یکمین محفل هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک این هفته به موضوع بررسی مصوبه شورای عالی فضای مجازی درباب «سند الزامات پیشگیری و مقابله با نشر اطلاعات، اخبار و محتوای خلاف واقع در فضای مجازی» اختصاص یافت و فعالان فضای مجازی نقاط قوت و ضعف این سند را مورد بررسی قرار دادند. در این جلسه آنلاین، محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به جزئیات این سند که ۷ نهاد را ملزم به مقابله با اخبار جعلی و خلاف واقع کرده است، یکی از با اهمیت ترین موضوعات این مصوبه را ارائه راهکاری برای راستی آزمایی اخبار انتشار یافته در فضای مجازی عنوان نمود. وی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد مسئولیت پیاده سازی سازوکاری برای راستی آزمایی اخبار و نظام اعتبارسنجی و رتبه بندی درگاه های نشر را برعهده دارد، اظهار داشت: درگاه های نشر با اتصال به این سامانه، راستی آزمایی محتوایی خواهند شد. مطابق با این مصوبه، درگاه نشر مسئولیت راستی آزمایی محتوای انتشار یافته روی پلت فرم را بر عهده دارد و باید سازوکارهای لازم در اختیار این پلت فرم قرار گیرد.هشدار درباب تأثیر پلت فرم های خارجی در استانداردسازی محتواانتظاری با اعلان اینکه پلت فرم های خارجی سلطه مفصلی بر فضای مجازی کشور دارند و وزارت امور خارجه باید از راه دیپلماتیک نسبت به مقابله با اخبار جعلی منتشرشده در این سکوها اقدام نماید، اظهار داشت: استانداردهایی که پلت فرم های خارجی درباب راستی آزمایی اخبار اعمال می کنند با مکاتب اخلاق مدارانه ما در فضای مجازی متفاوت می باشد. آنچه که این پلت فرم ها به دنبال آن هستند کسب درآمد و سود اقتصادیست و به کاربران بعنوان یک محصول نگاه می کنند. این مساله با هدف ما که تربیت اسلامی و استفاده از فرصت های فضای مجازی و صیانت از ناهنجاری ها است، متفاوت می باشد. وی با بیان هشدار نسبت به اینکه کشور نباید تحت تأثیر سکوهای سرمایه داری در استانداردسازی محتوای فضای مجازی قرار گیرد، اضافه کرد: در صورتیکه استانداردهای مربوط به راستی آزمایی اخبار در فضای مجازی کشور، تابع پلت فرم های خارجی باشد، این مصوبه، اثر خودرا از دست خواهد داد. عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اتفاقات مربوط به فضای مجازی در آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ که پلت فرم های خارجی دست اندرکار بوده و تحرکات وسیعی سامان دهی کردند، اظهار داشت: در آن زمان نیز اعضای شورای عالی فضای مجازی تاکیدشان این بود که باید مقرراتی را در فضای مجازی حاکم کرد؛ اما متأسفانه هر زمان که بحث مقررات گذاری در این فضا پیش می آید، کسانی که تحمل این بحث را ندارند آنرا با فیلترینگ معادل می کنند و موجب می شوند این مسائل مسکوت بماند. وی اظهار داشت: نظر ما قطع دسترسی به اینترنت نبوده و تاکیدمان بر این است که باید پلت فرم های خارجی از مقررات ما تبعیت کنند. اما با باتوجه به مسائل گوناگون نهادهایی که باید اقداماتی صورت می دادند تا سکوهای داخلی رشد کنند به وظایف خود عمل نکردند و بنا بر این نیاز مردم به وسیله پلت فرم های خارجی برطرف شده است.۶۰ درصد اقتصاد فضای مجازی کشور روی اینستاگرام استدبیر سابق شورای عالی فضای مجازی با اعلان اینکه الان ۶۰ درصد اقتصاد فضای مجازی کشور روی اینستاگرام است و عمده ارتباطات بین مردم در تلگرام، اینستاگرام و واتساپ مدیریت می شود، اشاره کرد: این مساله موجب ایجاد سلطه این پلت فرم ها روی مردم شده است؛ غافل از اینکه هر کدام از این سکوها، یک طرح تجاری برای خود دارند و با بهره گیری از اطلاعات کاربران ایرانی، درآمد کلانی به دست می آورند. وی با اعلان اینکه این سند به رغم نکات مثبتی که دارد توجهی به نقش پلت فرم نداشته و قادر به اقدام مؤثر در ارتباط با پلت فرم های خارجی نیست، اظهار داشت: با وجود اینکه وزارت امور خارجه باید با بهره بردن از ظرفیت دیپلماتیک خود به مقابله با عملیات سازمان یافته کشورها و محتوای خلاف واقع با منشأ خارجی، اقدام نماید اما کشورهای دیگر به آسانی به ادله کشور ما تمکین نخواهند کرد و سوال اینجاست که در کدام دادگاه می توان پلت فرم های خارجی را محاکمه کرد. انتظاری با تاکید بر اینکه پیاده سازی این سند با پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات و ارتقای سریع پلت فرم های بومی، لازم و ملزوم یکدیگر هستند، اضافه کرد: این مصوبه، سند امنیتی نیست و سازوکار راستی آزمایی برای تشخیص اطلاعات خلاف واقع در آن طراحی شده که از نکات مثبت است. بدین سان اگر به صورت سازمان یافته یک اخبار خلاف واقع در درگاه های نشر کشور ارائه شود باید سازمان های راستی آزمایی به کمک آن بیایند. وی مرجع راستی آزمایی را طبق این مصوبه وزارت ارشاد عنوان نمود و اظهار داشت: باید خودمان استانداردهای راستی آزمایی و ملاک های راست بودن و دروغ بودن اخبار فضای مجازی را تدوین نماییم.فیس بوک راستی آزمایی اخبار را به یک شرکت ایرانی سپردعضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی اظهار داشت: الان فیسبوک با شرکت هایی در ۵۰ کشور دنیا قرارداد بسته است تا راستی آزمایی اخبار را انجام دهند. در ایران نیز راستی آزمایی محتوا را به یک شرکت ایرانی سپرده است. اگر کسانی که دغدغه فضای مجازی پاک را دارند سکوت کرده و دیر بجنبند، شرکت هایی از جانب فیسبوک، اینستاگرام و واتساپ می آیند و در داخل کشور ما محتوای فضای مجازی را راستی آزمایی خواهند کرد. وی ادامه داد: اگر ما استانداردهای خودرا در سطح جامعه ملاک قرار ندهیم، شرکت های بین المللی، شبکه ای از راستی آزمایی ایجاد می کنند و اخلاق رفتاری کاربران ما به سمتی می رود که آنها می خواهند و تابع نظام آنها خواهد بود و ارزش های آمریکایی بر ما حاکم می شود. اگر نخواهیم که استانداردهای راستی آزمایی از جانب فیسبوک و امثالهم برای ما تعیین شود، باید اراده ای در بین مسئولان وجود داشته باشد.پاول دوروف شروط ایران را در مذاکره نپذیرفتانتظاری با تاکید بر اینکه اراده مذاکره با پلت فرم های خارجی برای پذیرفتن شروط کشور ما باید در بین مدیران وجود داشته باشد، اظهار داشت: گوگل و اینستاگرام درآمد کلانی از کشور ما دارند و سالانه سایت های قمار و شرط بندی حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از کشور به صورت ارز خارج می کنند. حل این مشکلات در کشور باید از طرف فعالان فضای مجازی از وزارت ارتباطات مطالبه شود. وی با اشاره به نتایج مذاکره ایران با تلگرام اظهار داشت: قبلاً وزارت ارتباطات مذاکره با تلگرام داشت و نتیجه آن توسط آقای جهرمی در جلسه شورای عالی فضای مجازی ارائه شد. مطابق این گزارش، پاول دوروف شروط ایران را نپذیرفته بود. معلوم است که پلت فرم وقتی خودرا در موضع قدرت می بیند و از طرف دیگر درآمد کلانی از کشور ما به دست می آورد، وقعی به مذاکره کننده نمی نهد. عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به نقاط ضعف دیگر سند مقابله با اخبار جعلی که مربوط به نبود ناظر بر اجرای این سند می شود، اظهار داشت: ما وارد عصر ضد اطلاعات شدیم که شرکت های بزرگ پلتفرمی آمریکایی بر طبق نظریه تجاری خودشان استانداردهای اخبار را تعریف خواهند کرد و به صورت سیستماتیک اخبار جعلی را به خورد ما می دهند. وی اظهار داشت: سند استراتژی سایبری آمریکا که در سال ۲۰۱۸ انتشار یافته مشخصاً می گوید که باید ارزش های آمریکایی را در جهان حاکم کرد و قدرت نفوذ آمریکا در فضای مجازی بیش از پیش شود. آمریکا حاضر نیست مدیریت خود بر اینترنت را تقسیم کند.در فیلترینگ و مقابله با اخبار جعلی از سایر کشورها عقب تریمدر این جلسه پرهام فرهنگ وصال کارشناس حقوق بین الملل در مورد مواجهه کشورهای خارجی با اخبار جعلی اضافه کرد: ما درباب پرداختن به بحث اخبار جعلی و فیک نیوز، از کشورهای دیگر دراین زمینه عقب هستیم؛ ما در فیلترینگ هم عقب هستیم. وی افزود: کشورهایی مانند فرانسه، بلاروس، کنیا و بورکینافاسو که قرابتی هم با هم ندارند دراین زمینه قانون دارند و این قانون حتی با مجازات هم راه است. آمریکا، برزیل و روسیه عملاً چیزی شبیه آنچه که در شورای عالی فضای مجازی ما صادر می شود و حتی در اشل بالاتر، با ضمانت اجرائی در اختیار دارند. حتی برخی کشورها با تاکید بر اینکه نباید جان انسان ها به خاطر بیافتد، قانون «شات دان» و قطع دسترسی دارند. هند یکی از این کشورها است. فرهنگ وصال اظهار داشت: برخی کشورها مانند چین قانون مشخصی ندارند اما اقدام عملی در آنها صورت می گیرد و در صورت مواجهه با مواردی مانند اخبار جعلی، پلیس وارد عمل می شود. وی ادامه داد: در کشورهایی مانند ایتالیا، اندونزی، تایلند و ساحل عاج به عناوین مختلف قانونگذاری صورت گرفته است. حتی عربستان و پاکستان هم دراین زمینه برخورد انجام می دهند و بنظر می رسد تنها کشوری که در این خصوص تا حالا اقدامی انجام نداده است، ایران است.


منبع:

1399/10/29
10:58:52
0.0 / 5
891
تگهای خبر: ارتباطات , ارزش , استاندارد , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
ابر نت